ŠVP platný od šk. rok 2023–2024, v. 17.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 2  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává postavení Země ve vesmíru
    Seznámí se s pojmem vesmír, Galaxie, sluneční soustava, chápe pojmy hvězda, souhvězdí planeta, Měsíc, zná názvy planet, chápe pojem gravitace, chápe rozdíl mezi pojmy počasí a podnebí.
  • pozoruje základní projevy života konkrétních organismů, s pomocí jednoduchých klíčů a atlasů je porovnává a třídí
    Seznamuje se s pojmy bakterie, sinice, ví, že živé organismy třídíme do čtyř základních skupin, vysvětlí, jak probíhá fotosyntéza, zná základní rozdělení živočichů, umí charakterizovat jednotlivé skupiny, uvede příklady.
  • zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
    Ví, co jsou energetické suroviny a jakým způsobem je lidé využívají, chápe pojem neobnovitelné zdroje energie, zamýšlí se nad jinými možnostmi(solární panely, větrné elektrárny).
  • naplánuje a předvede jednoduchý pokus

látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání, měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek
vesmír a země - sluneční soustava, den a noc, roční období
rostliny, houby, živočichové - znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba rostlin, význam v přírodě a pro člověka
ohleduplné chování k přírodě - odpovdnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy a ekologické katastrofy
rovnováha v přírodě - význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstv

nerosta a horniny, půda - vznik půdy a její význam, nškteré významné horniny a nerosty

voda a vzduch - výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzdduchu, význam pro život

životní podmínky - rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva,a,živočišstva na Zemi, podneí a počasí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje etapy lidského života
    Umí zařadit člověka do systému živých organismů, popíše společné znaky člověka s ostatními živočichy, popíše stavbu lidského těla, rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození.
  • účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na nároky jiných osob
    Seznamuje se s nebezpečím různých závislostí, předvede způsoby odmítání návykových látek, pohovoří o zdravém způsobu trávení volného času. Ovládá pravidla chodce i cyklisty, umí dopravní značky, odhadne dopravní situaci.
  • rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
    Rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc, zná zásady první pomoci.
  • předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
    Seznamuje se s nebezpečím různých závislostí, předvede jednoduché způsoby odmítání návykových látek, zamýšlí se nad možným nebezpečím závislosti na automatech a počítačových hrách.
  • využívá poznatky o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
  • ulatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události, vnímá dopravní situaci , správně ji vyhodnotí jako chodec i cyklista.
  • uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou

- lidské tělo - stavba těla, životní potřeby a projevy, vývoj jedince, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince, biologické a psychické změny v dospívání

- přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví

- péče o zdraví - zdravý životní styl,  zdravá výživa, pitný režim, skladba potravin, drobné úrazy a poranění, prevence nemocí a úrazů, osobní, intimní a duševní hygiena

- návykové látky, závislosti a zdraví - návikové látky, hrací automaty a počítače, nebetpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií

- osobní bezpečí, krizové situace - vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rozokovém prostředí, označení nebezpečných látek, bezpečné chování v silničním provozu, šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí

- mimořádné události a rizika ohrožení s nimi  - postup v případě ohrožení (varovná signál, evakuace, zkouška sirén), požáry, integrovaný záchranný systém

Komentář

V rámci tématického okruhu Místo, kde žijeme, navštěvujeme ve třetí třídě kurz dopravní výchovy. Program připravuje DDM v Českém Krumlově.

V rámci celého tématu Člověk a jeho svět se v prvním ročníku zabýváme prevencí zdravého chrupu v projektu pro školy " Zdravé zoubky".

V rámci prevence pořádáme na škole Den prevence za účasti městské policie, Střední zdravotní školy v ČK a hasičů.

V pátém ročníku absolvujeme dvouhodinový seminář na téma drogy - Černý kufřík. Proíhá zde i seminář kyberšikany.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Hudební výchova

5. ročník

hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

5. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

5. ročník

bruslení

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Tělesná výchova

5. ročník

sportovní hry

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Jídlo

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.