Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Přírodověda
rozmanitost přírody
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání, měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek nerosta a horniny, půda - vznik půdy a její význam, nškteré významné horniny a nerosty voda a vzduch - výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzdduchu, význam pro život životní podmínky - rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva,a,živočišstva na Zemi, podneí a počasí |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti |
Výtvarná výchova 5. ročník Vesmír Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Pracovní činnosti 5. ročník pěstitelské činnosti Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Vlastivěda 5. ročník místo, kde žijeme Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 5. ročník Zvířata |
člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- lidské tělo - stavba těla, životní potřeby a projevy, vývoj jedince, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince, biologické a psychické změny v dospívání - přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví - péče o zdraví - zdravý životní styl, zdravá výživa, pitný režim, skladba potravin, drobné úrazy a poranění, prevence nemocí a úrazů, osobní, intimní a duševní hygiena - návykové látky, závislosti a zdraví - návikové látky, hrací automaty a počítače, nebetpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií - osobní bezpečí, krizové situace - vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rozokovém prostředí, označení nebezpečných látek, bezpečné chování v silničním provozu, šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí - mimořádné události a rizika ohrožení s nimi - postup v případě ohrožení (varovná signál, evakuace, zkouška sirén), požáry, integrovaný záchranný systém |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
V rámci tématického okruhu Místo, kde žijeme, navštěvujeme ve třetí třídě kurz dopravní výchovy. Program připravuje DDM v Českém Krumlově. V rámci celého tématu Člověk a jeho svět se v prvním ročníku zabýváme prevencí zdravého chrupu v projektu pro školy " Zdravé zoubky". V rámci prevence pořádáme na škole Den prevence za účasti městské policie, Střední zdravotní školy v ČK a hasičů. V pátém ročníku absolvujeme dvouhodinový seminář na téma drogy - Černý kufřík. Proíhá zde i seminář kyberšikany. |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Hudební výchova 5. ročník hudebně pohybové činnosti Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů |
Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů Tělesná výchova 5. ročník bruslení Tělesná výchova 5. ročník gymnastika Tělesná výchova 5. ročník atletika Tělesná výchova 5. ročník sportovní hry Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 5. ročník Jídlo |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
- 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
- 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
- 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
- 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
- 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
- 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
- 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
- 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
- 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
- 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
- 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
- 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
- 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
- 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.