ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Člověk mezi lidmi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory
  • charakterizuje prostředky masové komunikace, posoudí vliv médií na utváření kultury a na veřejné mínění

Člověk je tvor společenský - vliv rodiny, sociální skupiny - škola, parta, vrstevníci

Komunikace - verbální, neverbální

Etika - zásady společenského chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Kultura
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvede příklady zajímavých a památných míst našeho státu a význačných děl z oblasti kultury
  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování ke kulturním a přírodním objektům a aktivně proti němu vystupuje výstup
  • charakterizuje prostředky masové komunikace, posoudí vliv médií na utváření kultury a na veřejné mínění

Kultura - duchovní a hmotná, umění - pojem krása, kýč  x  vkus, architektonické styly - stavby, díla, umělci

UNESCO - ochrana kulturních památek, památná a zajímavá místa

Média

Víra a náboženství

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Český stát ve 14.-16. století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

MetodyPostupyFormy práce

výukové programy a testy na PC

výukové programy

vyhledávání na internetu

výukové programy a internet

Přírodní bohatství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování ke kulturním a přírodním objektům a aktivně proti němu vystupuje výstup

Obec, region, země + město Český Krumlov
Ochrana přírody - vztah k přírodě (ChKO, NP); hospodaření se zdroji - voda, suroviny; ekologie - recyklace

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Hudební výchova

7. ročník

Poslechové činnosti

Konverzace v anglickém jazyce

7. ročník

Země, ve které žiji

Dějepis

7. ročník

Velké říše raného středověku

Dějepis

7. ročník

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století

Český jazyk a literatura

7. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

7. ročník

Země, ve které žiji

Majetek a vlastnictví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • dokáže se rozhodnout, jak vhodně nakládat s penězi
  • rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady

 

Naše potřeby - primární (biologické) a sekundární (ostatní)

Majetek a vlastnictví - druhy majetku a způsoby jeho nabývání
Hospodaření s penězi, rozpočet, životní úroveň
Vlastnictví, ochrana majetku

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

7. ročník

Poměr, přímá a nepřímá úměrnost

Dějepis

7. ročník

Evropa v době rozvinutého středověku

Výchova ke zdraví

7. ročník

Mezilidské vztahy a formy soužití

Člověk a stát
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem národ z hlediska své sounáležitosti k českému národu a České republice
  • rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
  • objasní význam důležitých symbolů našeho státu a vyhodnotí příležitosti jejich použití

Formy státu - rozdíl mezi demokracií a totalitou

Volební právo, volební systém, Parlament ČR

Dokumenty - LZPS, VDLP

Práva a povinnosti

Státní svátky a významné dny, významné osobnosti naší historie

 

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Práva a svobody - beseda s praktickou ukázkou

Obrana vlasti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem národ z hlediska své sounáležitosti k českému národu a České republice
  • popíše situace, kdy je třeba bránit vlast

Tolerance k národnostním menšinám

Ochrana obyvatel za mimořádných událostí - varovný signál, komunikace s operačním střediskem

Složky obrany státu - Armáda ČR, dobrovolné zálohy a mezinárodní působení AČR jako součásti NATO

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
Kompetence občanské
  • 9. Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.