ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

1. ročník


Tělesná výchova


Věra Brožová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečnosti a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Zná techniku hodu kriketovým míčkem, polovysoký start, nacvičí skok do dálky
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení pohybové dovednosti
  • Učí se respektovat zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost a hygyena při sportování, pitný režim, správné obutí a oblečení
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Atletická rozcvička
Základy atletiky - rychlý běh, skok do dálky, hod kriketovým míčkem, Cooperův test do 6 minut
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

1. ročník

atletika

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečnosti a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Dbá na správné držení těla při různých tělových. činnostech, učí se vyjádřit rytmus pohybem
  • Zvládne kotoul vpřed, stoj na lopatkách, přeskok s dopomocí přes švédskou bednu
  • Zvládá cvičení obratnosti a síly na kruzích, žebřinách, trampolínce, lavičce a kladince
  • Pochopí princip skoku přes švihadlo, dokáže podbíhat dlouhé lano
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení pohybové dovednosti
  • Učí se respektovat zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost při sportování
Tělocvičné pojmy + komunikace v Tv
Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, jednoduché tanečky
Prostná - kotoul vpřed, modifikace kotoulů, stoj na lopatkách, zpevňující cvičení
Přeskok - odraz na můstku, výskok klečmo, dřepmo, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, přitahování do shybu
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky
Cvičení s náčiním odpovídajícím velikostí a hmotností - tenisáky, pěnové míčky, obruče, švihadla atd.
Skoky přes švihadlo
Šplh
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

pohybové hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečnosti a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá základní tělocvičné pojmy - názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízených sportovních příležitostí
  • Je schopen soutěžit v družstvu, je si vědom porušení pravidel a následků pro sebe i družstvo
  • Zvládne přihrávku obouruč, jednoruč, kop do míče
  • Spolupracuje při jednoduchých týmových hrách a soutěžích, jedná v duchu fair-play
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení pohybové dovednosti
  • Učí se respektovat zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - míčové hry
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

1. ročník

pohybové hry

Sportovní výchova

1. ročník

míčové hry

Hudební výchova

1. ročník

hudebně pohybové činnosti

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.