ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

1. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 8+1  týdně, P
Jazyková výchova
Dotace učebního bloku:   15
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozděluje slova na slabiky a hlásky, rozlišuje hlásku a písmeno, dbá na správnou výslovnost délky samohlásek
  • poznává slovo a jeho význam
  • s pomocí učitele užívá správné gramatické tvary slov
  • tvoří jednoduché věty
  • poznává druhy vět podle postoje mluvčího
  • píše velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen

Hláska, písmeno, slabika, slovo

Slovo a jeho význam

Tvary slov

Druhy vět

Velké písmeno na začátku věty a v typických případech vlastních jmen

Komentář

 

Na základě zkušeností  z pilotního projektu pokračujeme ve výuce písma Comenia Script. Výuka obou typů písma - Comenia Script, kličkové psací písmo -   je realizována podle možností školy a zájmu rodičů.

Výuka čtení probíhá metodou genetickou nebo analyticko-syntetickou.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Informatika

2. ročník

1. ovládání jednoduchého výukového SW

Informatika

2. ročník

1. jednoduchá práce s textem

Komunikační výchova a sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • pomocí hláskování nebo slabikování čte správně a sporozuměním věty a krátké texty
  • porozumí jednoduchým mluveným pokynům,pracuje podle ústního zadání, zodpovídá otázky vyplývající z přečteného textu
  • poznává základní komunikační pravidla rozhovoru
  • pečlivě vyslovuje a pod vedením učitele se opravuje
  • ve větě správně dýchá
  • seznamuje se s vhodnými výrazovými prostředky komunikace
  • jednoduchými větami sdělí svůj zážitek
  • nacvičuje základní hygienické návyky spojené se psaním
  • píše správné tvary písmen a číslic, spojuje písmena a slabiky
  • opíše jednoduché sdělení
  • seřadí obrázky podle dějové posloupnosti, podle obrázkové osnovy vypráví jednoduchý příběh

Technika čtení

Věcné čtení - orientace v přiměřeně náročném textu

Praktické naslouchání - vyjádření kontaktu s partnerem

Technika mluveného projevu

Vyjadřování závislé na komunikačním záměru

Komunikační pravidla

Mimojazykové prostředky

Pozdrav, oslovení, rozhovor, omluva, prosba, vypravování

Základní hygienické návyky písemného projevu

Technika psaní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Pracovní činnosti

1. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

1. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

1. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Informatika

2. ročník

1. orientace na školním webu

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte nahlas a plynule jednoduchý text s porozuměním
  • vnímavě naslouchá čtenému textu a vyjadřuje své pocity
  • rozlišuje vyjadřování v próze a verších
  • pozná pohádku
  • domýšlí pokračování jednoduchého příběhu

Hlasité čtení a recitace

Poslech literárních textů

Vyjádření dojmů z četby

Báseň, povídka, pohádka, rozpočitadlo, říkanka, hádanka

Tvořivá práce s textem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Hudební výchova

1. ročník

poslechové činnosti

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

1. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

1. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Prvouka

1. ročník

Místo, kde žijeme

Prvouka

1. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

1. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

1. ročník

Člověk a jeho zdraví

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
  • 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
  • 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).