ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

1. ročník


Prvouka


Kateřina Sládková, 2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše cestu do školy. Orientuje se ve škole.
  • Pojmenuje město, obec, ve kterém žije, popř. řeku, která tudy protéká.Porovná rozdíl mezi městem a vesnicí.
  • Pozná alespoň jednu historickou památku, rodáka ze své obce.

Naše škola, Dopravní prostředky, značky, riziková místa a situace
Naše město , Okolí města

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Informatika

2. ročník

1. ovládání jednoduchého výukového SW

Informatika

2. ročník

1. orientace na školním webu

Informatika

2. ročník

1. jednoduchá práce s grafikou

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše činnosti jednotlivých částí dne, týdne, roku.
  • Pozná alespoň jednu historickou památku, rodáka ze své obce.
  • Pojmenuje členy své rodiny a seřadí je podle věku.

Domov, rodina
Den, části dne, dny v týdnu, měsíce, roční období

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

1. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

1. ročník

Člověk

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

1. ročník

Člověk

Matematika

1. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

1. ročník

Čísla a početní operace do 20

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • U členů své rodiny popíše jejich postavení a roli v rodině.
  • Vysvětlí náplň jednotlivých povolání u členů své rodiny.

Rodina

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Člověk

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

1. ročník

Člověk

Informatika

2. ročník

1. orientace na školním webu

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Podle obrázků rozliší roční období, uvede charakteristické znaky pro dané období.
  • Roztřídí živočichy na volně žijící a domácí,stromy jehličnaté a listnaté, rozliší plody ovoce a zeleniny.

Roční období
Domácí zvířata, ovoce a zelenina

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

1. ročník

práce s drobným materiálem

Hudební výchova

1. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

1. ročník

pěstitelské činnosti

Matematika

1. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Informatika

2. ročník

1. ovládání jednoduchého výukového SW

Informatika

2. ročník

1. jednoduchá práce s grafikou

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše základní části lidského těla. Uplatňuje základní hygienické návyky.
  • Svým chováním neohrožuje zdraví své ani zdraví druhých.
  • Chová se obezřetně při setkání s cizími lidmi.Ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek.
  • Reaguje na pokyny dospělých, seznamuje se s pravidly chování při mimořádných událostech.
  • Uplatňuje základní pravidla účastníka silničního provozu.
  • Využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času.

Lidské tělo, Zdraví, Správná výživa, zdravý životní styl
Dopravní výchova, Osobní bezpečí
Dopravní značky, Důležitá telefonní čísla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Hudební výchova

1. ročník

poslechové činnosti

Výtvarná výchova

1. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Tělesná výchova

1. ročník

pohybové hry

Tělesná výchova

1. ročník

gymnastika

Pracovní činnosti

1. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

1. ročník

pohybové hry

Tělesná výchova

1. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

1. ročník

atletika

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
Kompetence občanské
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
Kompetence pracovní
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.