ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 1  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dozvídá se, jak naši předkové ovlivňovali přírodu kolem sebe. Proč je pro nás příroda důležitá. Umí rozlišovat živou a neživou přírodu, umí najít rozdíly. Pozná, co je lidský výtvor.
    Pojmenuje důležité horniny a nerosty, zná jejich využití, způsob získávání. Zná důležitost vody a vzduchu, zná rozdíl mezi počasím a podnebím, ví, co je atmosféra. Vysvětlí vznik půdy a její význam.
  • Rozpoznává základní živočichy a rostliny v lese, na poli, na louce, v okolí lidských obydlí a u vody. Vyjmenuje nejčastější druhy listnatých a jehličnatých stromů, uvede příklady potravního řetězce, rozdělí živočichy podle způsobu potravy.
    Zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionu, nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí, rozpozná základní rostliny a živočichy v lese, na poli, na louce, v okolí lidských obydlí a u vody. Vyjmenuje nejčastější druhy listnatých a jehličnatých stromů, objasní pojem pole, uvede příklady potravního řetězce, uvede zástupce bezobratlých živočichů, rozdělí živočichy podle způsobu obživy.
  • Pojmenuje běžně se vyskytující houby, rostliny a živočichy. Třídí organismy do skupi a popisuje jejich stavbu těla a způsob života.
    Založí jednoduchý pokus, popíše koloběh vody, rozdělí horniny na vyvřelé, usazené a přeměněné, zná základní jednotky délky, hnotnosti, času a teploty, objasní pojem bod varu a bod mrazu.
  • Popisuje některé základní práce v zemedělství, vodním hospodářství a lesnictví. Pojmenovává správné chování v přírodě, uvádí příklady poškozování přírody.
  • Zjistí zda půda obsahuje vodu a kyslík.

  • Příroda a lidé
  • Příroda živá a neživá
  • Ekosystém
  • Rozdělení organismů
  • Rostliny
  • Živočichové
  • Potravní vztahy organismů
  • Společné znaky rostlin
  • Třídění rostlin
  • Fotosyntéza
  • Společné znaky živočichů
  • Dělení živočichů podle stavby těla
  • Les a životní prostředí
  • Rekreace a orientace v lese
  • Ochrana přírody

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Německý jazyk

8. ročník

Počítač

Německý jazyk

8. ročník

Moje koníčky

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

4. ročník

Zvířata

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.