ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 6+1  týdně, P
komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • rozpozná v textu podstatné informace, které si vhodným způsobem zaznamená
  • pozná neúplný text a dokončí ho, aby byl pravdivý nebo smysluplný
  • vlastními slovy vyjádří obsah sdělení
  • vede správně dialog, telefonický rozhovor, píše krátké textové zprávy
  • na základě vlastní zkušenosti posuzuje pravdivost reklamního sdělení
  • upevňuje si správnou techniku mluveného projevu
  • seznamuje se s jednoduchými komunikačními žánry
  • podle komunikační situace volí vhodné výrazové prostředky
  • pracuje s osnovou, člení text na odstavce

Praktické a věcné čtení

Praktické a věcné naslouchání - reprodukce textu

Vypravování, dialog

Žánry písemného projevu - popis pracovního postupu, omluvenka, pozvánka, jednoduchý tiskopis

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Praktické činnosti

3. ročník

práce s drobným materiálem

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Praktické činnosti

4. ročník

příprava pokrmů

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

4. ročník

příprava pokrmů

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává a třídí slova podle jejich významu
  • rozlišuje ve slově kořen, část předponovou a příponovou
  • určuje druhy slov a používá je v gramaticky správných tvarech v mluveném projevu
  • poznává nespisovné tvary slov a nahrazuje je spisovnými
  • vyhledává základní skladební dvojici
  • vysvětlí rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím
  • seznamuje se s pravidly interpunkce ve větě a souvětí, používá vhodné spojovací výrazy
  • samostatně odůvodňuje psaní i/y po obojetných souhláskách
  • píše správně i/y v jednoznačných případech shody podmětu s přísudkem

Slovo a jeho význam

Stavba slova - kořen, část předponová a příponová

Druhy slov

Vzory podstatných jmen

Časování sloves

Stavba věty - základní skladební dvojice

Věta jednoduchá a souvětí

Vyjmenovaná slova

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyjadřuje své dojmy z četby, představí knihu spolužákům
  • volně reprodukuje přiměřeně náročný děj, tvoří vlastní text
  • rozlišuje uměleckou literaturu od naučné, seznamuje se základními literárními pojmy

Zážitkové čtení a naslouchání

Základní literární pojmy - literatura umělecká a naučná, divadelní hra, herec, režisér

Tvořivá práce s textem

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).