ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace do 1 000 000
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí písemné i pamětné početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
    Provádí písemné i pamětné početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • Využívá při pamětném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
  • Seznámí se zápisem zlomků, umí je zapsat a graficky znázornit

Slovní úlohy na porovnávání a se vztahy o několik více/méně, několikrát více/méně
Přirozená čísla do milionu
Práce s kalkulátorem
Písemné algoritmy početních operací
Zlomky
Aritmetický průměr
Přímá úměrnost
Jednotky hmotnosti, délky, objemu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Přírodověda

4. ročník

rozmanitost přírody

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Praktické činnosti

4. ročník

konstrukční činnosti

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, sbírá, třídí a vyhodnocuje data
  • Čte a sestavuje jednoduché tabulky
  • Provádí jednoduché převody jednotek míry, hmotnosti, času a objemu

Jízdní řády
Ceníky
Měření času, převody jednotek (míry, hmotnosti, času a objemu)
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Německý jazyk

8. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

9. ročník

Můj domov

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Vlastivěda

4. ročník

lidé a čas

Vlastivěda

4. ročník

místo, kde žijeme

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary, užívá jednoduché konstrukce
  • Sestrojí rovnoběžky a kolmice
  • Určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu, spočítá obvod trojúhelníku, čtverce a obdélníku
  • Rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru

Různoběžky, rovnoběžky, kolmice, průsečík
Střed a osa úsečky
Jednoduché konstrukce trojúhelníku (pravoúhlý, rovnostranný, rovnoramenný), čtverce, obdélníke, kružnice s daným středem a poloměrem
Obvod rovinných geometrických útvarů
Určování obsahu rovinných obrazců pomocí čtvercové sítě, užití základních jednotek obsahu
Souměrné útvary ve čtvercové síti
Osa souměrnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Praktické činnosti

4. ročník

konstrukční činnosti

Praktické činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět fantazie

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

Řešení netradičních slovních úloh

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
Kompetence pracovní
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.