ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Informatika


Josef Lombart, 0+1  týdně, P
Bezpečnost na internetu a v síti
Dotace učebního bloku:   2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná a dodržuje bezpečnostní zásady při práci s e-mailem
    - dodržuje odhlašování při ukončení práce
    - neotvírá neznámé přílohy
    - nerozesílá spam
    - dodržuje formu e-mailové komunikace
    - umí poslat e-mail s přílohou

Desatero pro žáky
Desatero pro rodiče

Komentář
podpora na informačním systému (webových stránkách) školy
prostřednictvím dětí jsou s bezpečností seznamováni i rodiče
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

6. ročník

Život ve škole

Operační systém
Dotace učebního bloku:   4
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná základní principy fungování internetu a počítačových síí
    - přenosy dat
    - interentové adresy
    - základní síťové protokoly
    - základní síťové služby

Operační systémy
objekty - dokumenty, složky, zástupci
Kopírování, přesouvání, výběr dokumentů

Internet a zpracování informací
Dotace učebního bloku:   10
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zná základní principy fungování internetu a počítačových síí
    - přenosy dat
    - interentové adresy
    - základní síťové protokoly
    - základní síťové služby
  • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost

Internetové protokoly a služby
Autorské právo a legální používání softwaru
Ochrana počítače před virovým napadením
Pokročilé vyhledávání informací
Vyhodnocení relevance získaných informací
Možnosti použití získaných informací ve vlastní práci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Dějiny výtvarného umění

Dějepis

8. ročník

Česká společnost v době národního obrození

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Dějepis

8. ročník

Svět od pol. 17. století a v 18. století

Výchova k občanství

8. ročník

Právní řád ČR

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Textový editor
Dotace učebního bloku:   9
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Základy práce v pokročilém textovém editoru
    - práce s blokem - kopírování, přesunutí, vložení
    - vkládání objektů do textu
    - tabulátory a odrážky
    - formátování písma
    - formátování odstavce
    - formátování stránky a dokumentu
    - základní typografická pravidla

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    Dějepis

    8. ročník

    Česká společnost v době národního obrození

    Dějepis

    8. ročník

    Osvícenství a Velká francouzská revoluce

    Dějepis

    8. ročník

    Svět od pol. 17. století a v 18. století

    Český jazyk a literatura

    8. ročník

    Jazyková výchova

    Tabulkový editor
    Dotace učebního bloku:   9
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

      Základy práce v tabulkovém editoru
      - obsah a formátování buněk
      - použití vzorců s relativními odkazy
      - tabulkové zpracování reálné situace a simulace změn
      - optimalizace dat pomocí elektronické tabulky
      - výstup tabulky do grafu, interaktivní propojení dat

      Komentář
      Reálná situace: sobotní nákup
      Optimalizace dat: volbou množství zboží dosáhnout zvolené cílové částky za nákup
      Reálná situace: elektrické spotřebiče v domácnosti
      Optimalizace dat: volbou spotřebiče a doby použití dosáhnout optimální spotřebu energie
      Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

      Matematika

      8. ročník

      Pythagorova věta

      Matematika

      8. ročník

      Druhá mocnina a odmocnina

      Matematika

      9. ročník

      Funkce

      Prezentace
      Dotace učebního bloku:   2
      Očekávané výstupyUčivo

      žák:

        Základy tvorby multimediální prezentace
        - prvky a možnosti prezentačních programů
        - druhy prezentací podle užití
        - základní estetická a typografická pravidla pro prezentace
        - použití multimediálních prvků
        - použití technických prostředků (dataprojektor, presenter, interaktivní tabule)

        Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

        Zeměpis

        9. ročník

        Kraje České republiky

        Zeměpis

        8. ročník

        Rusko

        Zeměpis

        8. ročník

        Evropa

        Klíčové kompetence

        Kompetence k učení
        • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
        • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
        • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
        • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
        Kompetence k řešení problémů
        • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
        Kompetence komunikativní
        • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
        Kompetence pracovní
        • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
        • 9. Pracuje systematicky podle návodu a umí ho upravit podle konkrétních podmínek.
        • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

          Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.

        • 9. Na základě hodnocení celé práce pojmenuje příčiny úspěchu i neúspěchu a navrhne úpravy a posuzuje výrobní postupy a materiály, které sám používá, z hlediska jejich bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
        • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

          Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

        • 9. Použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce.

          Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popíše vlastní klady a zápory.