Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
5. ročník
Vlastivěda
lidé kolem nás
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- rodina - vztahy mezi lidmi, chování lidí, ohleduplnost, etické zásady, rizikové chování a předcházení konfliktům - základní globální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Anglický jazyk 4. ročník Lidé Matematika 5. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Informatika 5. ročník Využití internetu Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Pracovní činnosti 5. ročník příprava pokrmů |
Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Člověk Matematika 5. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Informatika 5. ročník Bezpečnost na internetu a v síti Informatika 4. ročník bezpečnost na internetu a v síti Informatika 3. ročník 3. bezpečnost na internetu a v síti Informatika 2. ročník 2. bezpečnost na internetu a v síti |
místo, kde žijeme
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- Evropa a svět - kontinenty, evropské státy, EU, cestování - regiony ČR - Praha a vybrané oblasti ČR, výroba, služby, obchod
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 5. ročník literární výchova Anglický jazyk 4. ročník Moje škola Matematika 5. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Informatika 5. ročník Využití internetu Přírodověda 5. ročník rozmanitost přírody Hudební výchova 5. ročník vokální činnosti Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Pracovní činnosti 5. ročník práce s drobným materiálem |
Výtvarná výchova 5. ročník Svět, ve kterém žijeme Výtvarná výchova 5. ročník Příroda a její proměny Matematika 5. ročník Závislosti, vztahy a práce s daty Matematika 5. ročník Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel Český jazyk a literatura 5. ročník komunikační a slohová výchova Anglický jazyk 5. ročník Prázdniny Anglický jazyk 5. ročník Zvířata Informatika 5. ročník Využití internetu |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
- 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
- 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
- 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
- 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
- 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
- 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
- 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
- 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
- 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
- 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
- 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
- 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
- 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
- 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
- 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
- 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
- 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
- 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
- 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
- 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
- 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
- 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
- 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
- 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
- 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.