ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Vlastivěda


Miroslava Machová, 1+1  týdně, P
místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
  • rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
  • rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map
  • určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • podle mapy vyjmenuje kraje České republiky a ukáže krajská města
  • najde na mapě největší pohoří, nížiny, vyjmenuje největší řeky, s porozuměním používá pojmy pramen,příto, soutok
  • objevuje propojenost prvků živé a neživé přírody
    Vysvětlí rozdíl mezi počasím a podnebím.

    Vysvětlí závislosti úrodnosti půdy a na nadmořské výšce.

    Popíše ložiska významných nerostných surovin v ČR.

    Ví, jak se chovat k přírodě ohleduplně, zná zásady ochrany přírody.

- domov, škola - prostředí školy, bezpečná cesta do školy
- mapy- obsah, grafika, vysvětlivky
- okolní krajina, obec,
- místní krajina, regiony ČR,
- naše vlast, povrch, vodstvo, podnebí, počasí, nerostné suroviny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Německý jazyk

7. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

8. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

jazyková výchova

lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, zrpostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky z vlastních cest
  • umí časově zařadit dobu pravěkou a umí ji rozdělit na jednotlivá období
    Pozná věstonickou Venuši.

    Zná využití bronzu a železa.

    Popíše keltskou kulturu.
  • charekterizuje jednotlivá historická období, umí rozeznat svabu gotickou a románskou
    Stručně povypráví pověsti, vysvětlí význam činů Cyrila a Metoděje, ví, kdo byl Sámo.

    Uvede zásluhy Karla IV..
    Chápe život Jana Husa a období husitských válek.
    Vyjmenuje státní svátky týkající se období středověku a umí je vyhledat v kalendáři.
    Umí popsat dění v českém státě za rodu Přemyslovců.
    Orientuje se mezi panovníky Lucemburků.

- orientace v čase
- regionální památky
- současnost a minulost v našem životě
- báje, mýty, pověsti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Německý jazyk

7. ročník

Moji přátelé

Německý jazyk

8. ročník

Můj domov

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

4. ročník

Člověk

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.