ŠVP platný od šk. rok 2020–2021, v. 15.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

4. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 1  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • objevuje propojenost prvků živé a neživé přírody
    Objevuje propojenost prvků živé a neživé přírody, zná rozdělení živých organismů, charakterizuje pojem lidský výtvor, zná součásti neživé přírody a chápe je jako základní podmínky života na Zemi.
  • popíše stavbu těla hub, dělí houby na tři základní skupiny
    Popíše stavbu těla hub, dělí houby na tři základní skupiny, charakterizuje hlavní znaky rostlin, dělí rostliny podle místa růstu a užitku, vyjmenuje základní znaky živočichů, rozdělí živočichy podle stavby těla.
  • zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionu
    Zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionu, nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí, rozpozná základní rostliny a živočichy v lese, na poli, na louce, v okolí lidských obydlí a u vody. Vyjmenuje nejčastější druhy listnatých a jehličnatých stromů, objasní pojem pole, uvede příklady potravního řetězce, uvede zástupce bezobratlých živočichů, rozdělí živočichy podle způsobu obživy.
  • založí jednoduchý pokus
    Založí jednoduchý pokus, popíše koloběh vody, rozdělí horniny na vyvřelé, usazené a přeměněné, zná základní jednotky délky, hnotnosti, času a teploty, objasní pojem bod varu a bod mrazu.
  • seznámí se s ochranou rostlin a živočichů
    Seznámí se s ochranou rostlin a živočichů, vlastními slovy uvede možnosti, jak chránit přírodu.


- rostliny, houby, živočichové

- voda, vzduch, minerály a horniny, půda, světlo a teplo ze Slunce

- les, lesní patra, druhy lesa, živočichové v lese

- vlastnosti látek, délka, hmotnost, čas, teplota

- lidská obydlí, rostliny a živočichové v okolí lidských obydlí


- ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody, park, louka, pole, rybník, stojaté vody

- rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezonními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

4. ročník

literární výchova

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

3. ročník

Můj domácí mazlíček

Anglický jazyk

4. ročník

Moje koníčky

Německý jazyk

8. ročník

Počítač

Německý jazyk

8. ročník

Moje koníčky

Hudební výchova

4. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Výtvarná výchova

4. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

4. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

4. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

4. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

4. ročník

Čísla a početní operace do 1 000 000

Český jazyk a literatura

4. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.