ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

2. ročník


Tělesná výchova


Věra Brožová, 2  týdně, P
atletika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečného chování a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá pojmy z tělovýchovného názvosloví, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Využívá nabízených sportovních aktivit ve škole i v zájmových kroužcích
  • Dbá na správné držení těla, na správné dýchání a na přesnost prováděných cviků
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Zvládá techniku hodu kriketovým míčkem, polovysoký start, nacvičí skok do dálky z odrazového prkna
  • Dokáže vytrvale běžet 8 minut
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností
  • Respektuje zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost a hygyena při sportování, pitný režim, oblečení a obuv
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Příprava organismu na pohybovou činnost - zdravotně zaměřené činnosti
Atletická rozcvička
Základy atletiky - rychlý běh,polovysoký start, skok do dálky, hod kriketovým míčkem, Cooperův test do 8 minut
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

2. ročník

atletika

gymnastika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečného chování a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá pojmy z tělovýchovného názvosloví, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Využívá nabízených sportovních aktivit ve škole i v zájmových kroužcích
  • Dbá na správné držení těla, na správné dýchání a na přesnost prováděných cviků
  • Zvládá vyjádřit jednoduchý rytmus pohybem
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Zvládne kotoul vpřed s obměnami, stoj na lopatkách, provádí zpevňovací cvičení
  • Zvládne výskok do kleku a dřepu na švédské bedně nebo koze
  • Zvládá cvičení obratnosti a síly na kruzích, žebřinách, hrazdě, trampolínce, lavičce a kladince
  • Umí skákat přes švihadlo, podbíhat a skákat přes dlouhé lano, pochopí princip šplhu na tyči
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností
  • Respektuje zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost při sportování
Tělocvičné pojmy + komunikace v Tv
Gymnastická rozcvička
Základy estetického pohybu, jednoduché tanečky
Prostná - kotoul vpřed, modifikace kotoulů, stoj na lopatkách,stoj na hlavě, zpevňující cvičení
Přeskok - odraz na můstku, výskok klečmo, dřepmo, seskok z nářadí
Kruhy v klidu - překot vzad, vpřed, přitahování do shybu, kruhy v hupu - houpání s odrazem
Žebřiny - cvičení obratnosti, síly a odvahy
Lavička a kladinka - rovnovážná cvičení, přechody, poskoky, přeskoky stranou
Trampolínka - přímé skoky
Cvičení s náčiním odpovídajícím velikostí a hmotností - tenisáky, pěnové míčky, obruče, švihadla atd.
Skoky přes švihadlo, podbíhání dlouhého lana
Šplh
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Kreativita

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

pohybové hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zná a dodržuje pravidla bezpečného chování a hlavní zásady hygieny při sportování v tělocvičně, na hřišti a v přírodě
  • Zná a reaguje na smluvené povely, gesta a signály pro organizaci cvičení
  • Zná a užívá pojmy z tělovýchovného názvosloví, tělocvičného nářadí a náčiní
  • Využívá nabízených sportovních aktivit ve škole i v zájmových kroužcích
  • Dbá na správné držení těla, na správné dýchání a na přesnost prováděných cviků
  • Zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou
  • Je schopen soutěžit v družstvu, zná a dodržuje základní pravidla jednoduchých her
  • Zvládne přihrávku jednoruč s přiměřeně velkými míči, kopy do míče
  • Jedná v duchu fair-play a je si vědom následků pro sebe i družstvo při porušování pravidel
  • Projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení svých pohybových dovedností
  • Respektuje zdravotní handicap druhého, zná význam sportování pro zdraví

Bezpečnost a hygyena při sportování
Tělocvičné pojmy, jednoduché signály pro sportovní činnost
Rocvička, honičky
Soutěže, závodivé hry, pohybové hry s náčiním i bez náčiní
Jednoduchá pravidla soutěží a sportů
Základy sportovních her - míčové hry
Přihrávka jednoruč, obouruč, házení a chytání různých druhů míčů, kopy do míče
Rozvoj rychlosti, obratnosti, síly a vytrvalosti pomocí přiměřených cvičení
Koordinace pohybu
Vztah ke sportu, zásady jednání a chování v duchu fair play

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Sportovní výchova

2. ročník

pohybové hry

Sportovní výchova

2. ročník

míčové hry

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
Kompetence komunikativní
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
Kompetence pracovní
  • 3. S pomocí učitele nebo spolužáků zhodnotí práci vlastní i ostatních.