ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 7+2  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje druhy hlásek, odůvodňuje a píše správně párové souhlásky na konci slova
  • porovnává slova souřadná, nadřazená, podřazená, slova opačného významu
  • rozlišuje druhy slov v základním tvaru
  • rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk, pod vedením učitele užívá správné gramatické tvary slov
  • spojuje věty v souvětí spojkami nebo spojovacími výrazy
  • rozlišuje a sestavuje různé druhy vět podle postoje mluvčího (oznamovací, tázací, rozkazovací a přací)
  • odůvodňuje pravopis tvrdých a měkkých slabik
  • dodržuje správné psaní skupin dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě mimo morfologický šev
  • rozlišuje obecná a vlastní jména osob a zvířat
  • procvičuje pravopis jmen místních

Druhy slov

Význam slova - slova jednoznačná a mnohoznačná

Tvary slov

Věta a souvětí

Psaní i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

Psaní dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě, ú/ů - mimo morfologický šev

Velká písmena - vlastní a místní jména

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Komunikační výchova a sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte plynule s porozuměním přiměřeně náročné texty
  • pracuje podle ústních i jednoduchých písemných pokynů, s pomocí učitele zodpovídá i klade otázky k textu
  • osvojuje si základní komunikační pravidla rozhovoru
  • srozumitelně vyslovuje a snaží se svou nesprávnou výslovnost sám opravovat
  • ve větě správně dýchá a přiměřeně intonuje
  • volí vhodné výrazové prostředky komunikace
  • vybírá vhodnou situaci ze svého života a sestaví podle ní krátký mluvený projev
  • zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
  • kontroluje vlastní písemný projev, dodržuje požadavky na čitelnost a úhlednost
  • s pomocí učitele napíše jednoduché sdělení
  • seřadí obrázky podle dějové posloupnosti, podle obrázkové osnovy vypráví jednoduchý příběh

Plynulé čtení s porozuměním

Věcné čtení - porozumění pokynům zadání, orientace v přiměřeně náročném textu

Praktické naslouchání - zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem

Aktivní věcné naslouchání - reagování otázkami

Technika mluveného projevu

Vyjadřování závislé na komunikačním záměru

Pozdrav, oslovení, rozhovor, omluva, prosba, vypravování

Komunikační pravidla

Mimojazykové prostředky

Písemný projev - základní hygienické návyky

Technika psaní

Písemný projev - pohlednice, dopis, adresa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Pracovní činnosti

2. ročník

příprava pokrmů

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

2. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

2. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přiměřené texty čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu
  • vnímavě naslouchá čtenému textu a vyjadřuje své pocity z textu
  • rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších
  • pozná pohádku - najde její charakteristické znaky
  • tvořivě pracuje s literárním textem

Hlasité čtení a recitace

Poslech literárních textů

Vyjádření dojmů z četby

Báseň, próza, pohádka, bajka

Tvořivá práce s textem


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

2. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Prvouka

2. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
  • 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
  • 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
  • 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
  • 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
  • 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
  • 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
  • 3. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce.
  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
  • 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
  • 3. Hájí svůj názor na věc.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
  • 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
  • 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
  • 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
  • 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
  • 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).