Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
2. ročník
Český jazyk a literatura
Jazyková výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Druhy slov Význam slova - slova jednoznačná a mnohoznačná Tvary slov Věta a souvětí Psaní i/y po tvrdých a měkkých souhláskách Psaní dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě, ú/ů - mimo morfologický šev Velká písmena - vlastní a místní jména |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 2. ročník Komunikační výchova a sloh Český jazyk a literatura 2. ročník Literární výchova |
Český jazyk a literatura 2. ročník Komunikační výchova a sloh |
Komunikační výchova a sloh
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Plynulé čtení s porozuměním Věcné čtení - porozumění pokynům zadání, orientace v přiměřeně náročném textu Praktické naslouchání - zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem Aktivní věcné naslouchání - reagování otázkami Technika mluveného projevu Vyjadřování závislé na komunikačním záměru Pozdrav, oslovení, rozhovor, omluva, prosba, vypravování Komunikační pravidla Mimojazykové prostředky Písemný projev - základní hygienické návyky Technika psaní Písemný projev - pohlednice, dopis, adresa |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
|
Český jazyk a literatura 2. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 2. ročník Literární výchova |
Pracovní činnosti 2. ročník příprava pokrmů Pracovní činnosti 2. ročník práce s drobným materiálem Prvouka 2. ročník Člověk a jeho zdraví Prvouka 2. ročník Rozmanitost přírody Prvouka 2. ročník Lidé kolem nás Prvouka 2. ročník Lidé a čas Český jazyk a literatura 2. ročník Jazyková výchova |
Literární výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Hlasité čtení a recitace Poslech literárních textů Vyjádření dojmů z četby Báseň, próza, pohádka, bajka Tvořivá práce s textem
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu
Tvorba mediálního sdělení
Fungování a vliv médií ve společnosti
Vnímání autora mediálních sdělení
Stavba mediálních sdělení
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
Kreativita
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Poznávání lidí
Rozvoj schopností poznávání
|
Český jazyk a literatura 1. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 1. ročník Komunikační výchova a sloh Český jazyk a literatura 1. ročník Literární výchova |
Výtvarná výchova 2. ročník Svět, ve kterém žijeme Pracovní činnosti 2. ročník práce s drobným materiálem Prvouka 2. ročník Člověk a jeho zdraví Prvouka 2. ročník Rozmanitost přírody Prvouka 2. ročník Lidé a čas Prvouka 2. ročník Místo, kde žijeme Český jazyk a literatura 2. ročník Komunikační výchova a sloh Český jazyk a literatura 2. ročník Jazyková výchova |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
- 3. Dodržuje zavedený režim třídy při učení, rozvrhne si práci a odpočinek.
- 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
- 3. S pomocí uplatňuje získané informace v životě (přečte text, spočítá cenu nákupu…).
- 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
- 3. Při vypracování úkolu dodržuje předem daná kriteria (úprava, rozsah, správnost…).
- 3. Jednoduše popíše, jak pracoval na svém úkolu, hodnotí postup i výsledek své práce
- 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
- 3. Pracuje s předanou informací, vyhledává doplňující informace v jednom zdroji (např. encyklopedie).
Kompetence k řešení problémů
- 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
- 3. Vyhledá potřebné informace v jednom zdroji.
- 3. Z nabídnutých možností volí vhodné způsoby řešení.
- 3. Pod vedením učitele v rámci svých možností vyzkouší zvolené řešení ve skutečnosti.
- 3. Posoudí s pomocí učitele, zda jeho výsledné řešení dává smysl.
Kompetence komunikativní
- 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
- 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
- 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.
- 3. Při popisu situací nebo vyprávění příběhu ze života postupuje chronologicky od začátku do konce.
- 3. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou, od začátku do konce.
- 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
- 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
- 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
- 3. Za pomoci starších osob nebo svých vrstevníků naváže v kolektivu nové kontakty a domluví se s osobami, které dosud neznal.
- 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
- 3. Když s druhým nesouhlasí, řekne mu to tak, aby ho neurazil.
- 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
- 3. Přemýšlí o názorech druhých a respektuje, že mohou mít názory odlišné od jeho; přijme, když druhý nesouhlasí s jeho názorem (nezlobí se na něj pro jeho názor).
- 3. Hájí svůj názor na věc.
- 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
- 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
- 3. Požádá o to, co potřebuje.
- 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
- 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
- 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
- 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
- 3. Nabízí svou pomoc v případě potřeby - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc.
- 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
- 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
- 3. Vytváří jednoduchá třídní pravidla, dodržuje je a přijímá důsledky
- 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
- 3. Přiměřeně svému věku pomáhá lidem ve svém okolí.
- 3. se spolužáky sbírá dostatečné množství informací
- 3. Neodmítá návrhy ostatních pro řešení společných záležitostí; dovede se k nim vyjádřit; netrucuje, když neprosadí svůj názor.
- 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
- 3. Vytváří si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (třída, škola, město).