ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

2. ročník


Matematika


Zdeněk Boček, 4+1  týdně, P
Čísla a početní operace do 100
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Používá čísla do 100 k modelování reálných situací, počítá předměty v souboru do 100, vytváří soubory s daným počtem prvků
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
  • Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly do 100 v jednoduchých případech
  • Užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
  • Rozumí slovům polovina, čtvrtina, osmina, třetina, šestina a pětina (Hejný)
  • Získává porozumění pro násobení jednomístným číslem (Hejný)

Sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Přirozená čísla do 100
Počítání do 100
Posloupnost čísel do 100
Orientace na číselné ose
Porovnávání čísel v oboru do 100
Sčítání a odčítání do 100 (typy: 30+40, 30+26, 36+8, 36+23)
Příklady se závorkami
Násobení a dělení 2, 3, 4, 5 v oboru čísel do 50
Matemaické hry a soutěže, práce ve skupině
Využití mincí a bankovek jako názoru při sčítání a odčítání do 100
Slovní úlohy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Prvouka

2. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
  • Orientuje se v čase, umí použít další jednotky času, hmotnosti, míry
  • Popisuje jednoduché závislosti z praktického života
  • Doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
  • Umí evidovat složitější statické i dynamické situace pomocí ikon, slov, šipek, tabulky a grafu (Hejný)

Jednotky m, cm, l, kg
Den, týden, měsíc
Hodina, minuta, sekunda
Určování času na hodinách
Tabulky, schémata, posloupnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Prvouka

2. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a pozná jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci
  • Porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky

Prostorové geometrické tvary
Přímá, křivá, lomené čára
Bod, přímka, úsečka
Rýsování přímky a úsečky
Odhad, porovnávání a měření délky úseček

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní činnosti

2. ročník

konstrukční činnosti

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět fantazie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
Kompetence k řešení problémů
  • 3. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si ho za pomoci učitele.
Kompetence komunikativní
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Rozlišuje, zda mluví se svým vrstevníkem (dítětem) nebo dospělým, se známým nebo neznámým člověkem a přizpůsobí tomu svou mluvu.
  • 3. Když něčemu nerozumí, zeptá se, jak to mluvčí myslel.
  • 3. Přihlásí se o slovo, řídí se pravidly diskuse, která si se skupinou dohodl.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Pozdraví, používá správné druhy pozdravů, rozlišuje tykání a vykání.
  • 3. Požádá o to, co potřebuje.
  • 3. Rozliší základní mravní hodnoty (pravdomluvnost, čestnost, snaha, píle).
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Zeptá se a poradí se s dospělými.
Kompetence občanské
  • 3. Vyslechne názor druhých až do konce, neposmívá se
  • 3. S pomocí učitele řeší konfliktní situace, nezačíná útoky na druhé, ani se jich nezúčastní.
Kompetence pracovní
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Seznamuje se s funkcí peněz, učí se hospodařit.