ŠVP pro šk. rok 2016–2017, v. 10.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

2. ročník


Prvouka


Kateřina Sládková, 2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Nakreslí cestu do školy. Rozlišuje možná nebezpečí v nejbližším okolí.
  • Porovná život ve městě a na vesnici, pojmenuje význačné budovy a objekty ve městě a vysvětlí jejich význam.Seznamuje se s chráněnými oblastmi v okolí.
  • Pozoruje přírodní a umělé prvky v okolní krajině.

Naše škola, Dopravní prostředky, značky
Významná místa v obci, Chráněné oblasti, Kulturní a památná místa v obci
Životní prostředí, Chráněné krajinné oblasti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

2. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Chápe rozdíl mezi ději v minulosti, současnosti a budoucnosti
  • Vyjmenuje důležité kulturní a historické památky obce.
  • Chronologicky seřadí členy rodiny podle věku na číselné ose.

Den, části dne, dny v týdnu, měsíce, roční období, hodiny, kalendář, datum, fáze života
Město, osobnosti, památky, báje a pověsti regionu
Domov, rodina

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Matematika

2. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

2. ročník

Čísla a početní operace do 100

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

2. ročník

konstrukční činnosti

Výtvarná výchova

2. ročník

Člověk

Matematika

2. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

2. ročník

Čísla a početní operace do 100

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Jednoho člena rodiny představí ostatním – zájmy, povolání – vytvoří vizitku.
  • Popíše vybraná povolání, posoudí jejich význam.
  • U svých spolužáků popíše vzhledové odlišnosti a charakterové vlastnosti

Rodina, domov
Práce dospělých

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Poznávání lidí

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Hudební výchova

2. ročník

hudebně pohybové činnosti

Hudební výchova

2. ročník

vokální činnosti

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

2. ročník

Člověk

Matematika

2. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

2. ročník

Čísla a početní operace do 100

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pozoruje a popisuje změny v přírodě během ročních období, jednotlivé měsíce rozdělí k ročnímu období.
  • Třídí rostliny a živočichy podle prostředí, ve kterém se vyskytují.
  • Založí jednoduchý pokus a pozoruje vývoj rostliny. (hrách)

Roční období
Hospodářská zvířata, savci, ptáci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Matematika

2. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Výtvarná výchova

2. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

2. ročník

pěstitelské činnosti

Výtvarná výchova

2. ročník

Příroda a její proměny

Pracovní činnosti

2. ročník

pěstitelské činnosti

Pracovní činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše základní části lidského těla. Uplatňuje základní hygienické návyky.
  • Zvažuje situace, svým chováním neohrožuje zdraví.
  • Chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná.Ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek.
  • Pod vedením dospělého řeší mimořádné situace.
  • Uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu
  • Rozpozná bezpečná místa pro hru a trávení volného času

Lidské tělo, Zdraví, Správná výživa, Zdravý životní styl, Vhodná skladba stravy, Pitný režim,Dopravní výchova, Návykové látky a zdraví, Osobní bezpečí
Doprava, Dopravní značky, Důležitá telefonní čísla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Sebepoznání a sebepojetí

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Hudební výchova

2. ročník

poslechové činnosti

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Tělesná výchova

2. ročník

pohybové hry

Pracovní činnosti

2. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

2. ročník

pohybové hry

Tělesná výchova

2. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

2. ročník

atletika

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 3. Pod vedením uč. se seznamuje s různými způsoby učení.
  • 3. Aktivně zasahuje do výuky, při nejasnostech požádá o vysvětlení či doplnění informací.
  • 3. Vyhledá pomoc, pokud ji potřebuje, učí se pracovat s chybou.
  • 3. S pomocí dospělého se učí dojít k cíli plněním dílčích kroků.
Kompetence komunikativní
  • 3. V textu, promluvě či jiném záznamu pojmenuje hlavní myšlenky a stručně je shrne.
  • 3. Používá správné termíny a výstižné výrazy, které souvisejí s daným tématem.
  • 3. K vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.

    Např. grafické znázornění nějaké situace, matematický jazyk.

  • 3. Mluví nahlas a zřetelně, přímo k adresátům, "řeč těla" slouží sdělení.
  • 3. Vyslechne druhého, aniž by ho zbytečně přerušoval; udržuje s mluvčím oční kontakt.
  • 3. Pokud je pro něj nějaká komunikace nepříjemná, vyhledá pomoc u staršího spolužáka nebo u dospělého.
Kompetence sociální a personální
  • 3. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.)
  • 3. Pod vedením spoluvytváří a respektuje pravidla práce ve skupině.
  • 3. Dodržuje pravidla ve skupině.
Kompetence občanské
  • 3. Dokáže přivolat pomoc v případě krizové situace.
Kompetence pracovní
  • 3. Za pomoci učitele pracuje podle jednoduchého návodu, snaží se zaznamenat pracovní postup.
  • 3. Seznamuje se s různými povoláními, zná jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší.