ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Mezinárodní vztahy a globalizace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí pojem globalizace
  • uvádí příklady a vlastní názor na současné globální problémy a jejich možné dopady
  • má přehled o základní mezinárodní spolupráci

klady a zápory globalizace

globální problémy, konfliktní regiony světa

politické a ekonomické organizace, mezinárodní dělba práce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Mediální výchova

9. ročník

Kritické myšlení

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Výtvarná výchova

9. ročník

Svět fantazie

Výtvarná výchova

9. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Anglický jazyk

9. ročník

Čím budu

Praktické činnosti

9. ročník

Základy ruční práce

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Návykové látky - beseda

Sekty - beseda

Rasismus - beseda

Evropská integrace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • chápe význam evropské integrace

Evropská unie, Česká republika v EU

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Principy hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovnává a rozlišuje formy vlastnictví
  • sestaví rozpočet domácnosti
  • uvede příklady nakládání s volnými prostředky a krytí deficitu
  • popíše funkci bank
  • uvede možnosti placení
  • objasní fungování tržního hospodářství

majetek, hmotné a duševní vlastnictví, autorská práva

hlavní a vedlejší příjmy/výdaje, úspory a investice

peníze, platební karty, účet, pojištění, úrok a půjčky

nabídka, poptávka, tvorba ceny, inflace

MetodyPostupyFormy práce

krátkodobé projekty

Trestní právo - beseda

Pracovní smlouva - beseda

Právní základy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • orientuje se v základním právním řádu ČR
  • uvědomuje si význam práv v našem životě
  • dodržuje právní ustanovení
  • na příkladu z vlastního života popíše fungování právních vztahů
  • vysvětlí, co je protiprávní jednání a chápe jeho společenská rizika
  • má přehled o činnosti orgánů právní ochrany občanů
  • uvědomuje si rizika korupce


základní práva a svobody, orgány právní ochrany

pracovní smlouva, ochrana spotřebitele

koupě/prodej, reklamace, dědictví

trestný čin, přestupek, korupce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Fyzika

9. ročník

Vesmír

Zeměpis

9. ročník

Poloha ČR

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Mediální výchova

9. ročník

Různé zdroje informací

Mediální výchova

9. ročník

Práce s informacemi

Mediální výchova

9. ročník

Události a jejich zpracování

Mediální výchova

9. ročník

Manipulace

Mediální výchova

9. ročník

Způsoby sdělování informací

Zeměpis

9. ročník

Poloha ČR

Dějepis

9. ročník

moderní doba

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
Kompetence komunikativní
  • 5. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
Kompetence občanské
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
Kompetence pracovní
  • 9. Provede finanční rozpočet, porovná náklady a zisk.

    Žáci vypěstují sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod., které potom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic, po prodeji porovnají příjmy a výdaje a spočítají zisk. Žáci vytvoří výtvarná díla a prodávají je na školní aukci pro rodiče apod.