ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 3+1  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu

Obecné výklady o jazyce
Slovní zásoba - opakování
Pravopis - kompletní přehled

Tvarosloví - opakování
Přechodníky - informativně, pasivně

Skladba - opakování
Analýza textu

Komentář

Příprava na přijímací zkoušky z ČJ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Práce s textem a daty

Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá poznatků o jazyce a stylu k vlastnímu tvořivému psaní
  • rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích
  • v mluveném projevu vhodně užívá verbálních i nonverbálních prostředků řeči
  • zapojuje se diskuse

Opakování slohových útvarů, funkční styly a postupy

Publicistický styl - fejeton

Řečnický styl
 

Komentář

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informatika

9. ročník

Práce s textem a daty

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reprodukuje přečtený text a interpretuje jeho smysl
  • na základě znalostí lit. teorie tvoří vlastní literární text
  • rozpoznává některé základní rysy autorova stylu
  • rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní
  • rozlišuje základní lit. druhy, žánry a jejich výrazné představitele
  • uvádí zákl. literární směry a jejich významné představitele

Literární teorie - opakování pojmů

Moderní umělecké směry

Výňatky z národní i světové literatury 20. století a současnosti


 

 

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících, popř. ve čtenářských portfoliích

Průběžné zařazování DÍLEN ČTENÍ

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Dějepis

9. ročník

1. světová válka

Dějepis

9. ročník

2. světová válka

Dějepis

9. ročník

moderní doba

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

Dějepis

9. ročník

totalitní systémy

Dějepis

9. ročník

1. republika

Dějepis

9. ročník

2. světová válka

Dějepis

9. ročník

Studená válka

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

OČJ

školní kolo pro žáky 8. - 9. ročníku

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Sleduje a vybírá si kulturní události nejen v místě školy a bydliště, ale i v rámci regionu; zvažuje jejich kvalitu.
Kompetence pracovní
  • 9. Naplánuje práci do jednotlivých kroků a obhájí ji.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.