ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Dějepis


Ivo Černý, 1+1  týdně, P
1. světová válka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí příčiny a průběh a důsledky 1.světové války

1. světová válka a její důsledky, nové státy v Evropě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

totalitní systémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí vznik a fungování fašismu a nacismu, porovná s komunismem

principy fungování totalitního státu  (komunismus, fašismus, nacismus), srovnání s demokracií
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

1. republika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • porovná systém 1.republiky z hlediska jejich kladných a záporných stránek, vysvětlí vliv těchto skutečností na její další osudy

28. říjen 1918, hlavní politické a společenské osobnosti 1. republiky (Masaryk), úspěchy a problémy našeho státu, Mnichovská dohoda
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

2. světová válka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vysvětlí vznik a fungování fašismu a nacismu, porovná s komunismem
  • charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu

 Hitler, pronásledování negermánských národů, holocaust, odboj, důležité události 2.světové války, osvobození
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Studená válka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • zhodnotí postavení ČR v evropských souvislostech, zná základní fakta o světě po 2.světové válce
  • objasní principy totalitních a demokratických systémů

Svět v poválečných letech, spuštění železné opony, rok 1948, studená válka, 3.odboj, rozpad koloniálního systému, válka ve Vietnamu, rok 1968, normalizace, Charta 77, rok 1989

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

9. ročník

Dějiny výtvarného umění

Výtvarná výchova

9. ročník

Kombinované techniky

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Výchova k občanství

9. ročník

Evropská integrace

Výchova k občanství

9. ročník

Mezinárodní vztahy a globalizace

moderní doba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
  • vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků

 tendence vývoje nové doby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

9. ročník

Právní základy

Český jazyk a literatura

9. ročník

Literární výchova

rozdělený a integrující se svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
  • vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků
  • posoudí postavení rozvojových zemí
  • prokáže základní orientaci v problémech současného světa

střetávání vojenských sil současných států, nebezpečí terorismu, globální problémy světa

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Realisticky odhadne, zda jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro plnění úkolu, sám rozpozná, co se potřebuje ještě doučit.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence k řešení problémů
  • 9. Porozumí problému, pojmenuje ho, uvědomí si problém podle svých schopností, zkušeností a aktivně řeší problém, v případě nedostatku zkušeností (využívá) vyhledává potřebné informace směřující k cíli.
  • 9. Umí si svou práci rozplánovat, aby stihl zadaný problém v daném termínu.
  • 9. Umí rozpoznat, zda problém vyřešil správně, tj. porovná svůj výsledek s úkolem, který pojmenoval na počátku, v případě neúspěchu analyzuje svůj postup a hledá nové řešení.
  • 9. Samostatně objektivně zhodnotí úspěšnost řešení problému a vyhodnotí výsledky práce.
Kompetence komunikativní
  • 9. K tématu si z různých zdrojů vybere takové informace, které podle svého úsudku potřebuje k dalšímu řešení úkolu, porovná je s informacemi, které již měl k dispozici, a propojí je.
  • 9. V různých zdrojích si ověřuje, zda jsou informace pravdivé, a připraví si argumenty pro zdůvodnění svého názoru na ně.
  • 9. Vyjadřuje se tak, aby mu ostatní rozuměli, používá pro to jednoznačná a výstižná pojmenování a k vyjádření používá grafických znázornění a symbolických prostředků.
  • 9. Své sdělení vyjádří písemně uceleně, se souvislou stavbou vět, odstavců a celého textu, se zaměřením na věc i s ohledem na svého adresáta a záměr sdělení.
  • 9. Rozlišuje, co chce sdělit, v jaké situaci to sděluje a komu to sděluje, a v závislosti na tom použije vhodné jazykové prostředky.

    Odliší, že má jinak mluvit na malé dítě, svého vrstevníka, dospělého, autoritu nebo například osobu s mentálním handicapem.

  • 9. Mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
  • 9. Obhajuje svůj názor asertivním způsobem (důrazně, ale slušně); předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Toleruje rozdílnosti (sociálně slabí, hendikepovaní, etnické skupiny, různé somatotypy, atd.), zastane se hendikepovaných a vytváří podmínky pro rovnocennou spolupráci.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence občanské
  • 9. Posuzuje a hodnotí jevy, procesy,události a problémy ve svém okolí z různých úhlů pohledu
  • 9. Pravidla potřebná pro danou situaci v případě potřeby sám navrhuje, dokáže je vytvářet; ve sporu se dovolává pravidel.
  • 9. Nepoužívá násilné řešení sporů, vyjedná smír, odmítá agresi proti sobě nebo proti třetí osobě, fyzickému i psychickému násilí ve škole, podle svých možností se mu postaví.
  • 9. Aktivně přijímá a dodržuje zásady ekovýchovy; své nároky a potřeby posuzuje a snaží se omezovat z hlediska trvale udržitelného života.