ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


Radim Novotný, 1+1  týdně, P
Nerosty a horniny
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek

Vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití vybraných nerostů a hornin


Určování vybraných nerostů a hornin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Zeměpis

6. ročník

Přírodní složky Země

Geologické děje
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, vysvětlí geologický oběh hornin

Vnější a vnitřní geologické děje, jejich příčiny a důsledky
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Příroda a její proměny

Anatomie a fyziologie člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní stavbu a funkci jednotlivých orgánů a orgánových soustav lidského těla
  • Orientuje se v běžných onemocněních,v jejich prevenci a způsobu léčby

Stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (smyslová, endokrinní, nervová, rozmnožovací)

Fylogeneze a ontogeneze člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
  • Orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka

Vznik a vývin člověka od početí ke stáří

Genetika
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí podstatu pohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
  • Uvede příklady dědičnosti

Dědičnost a proměnlivost organismů

Podnebí a počasí ve vztahu k životu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů

Význam vody a teploty pro život

Ochrana a využití přírodních zdrojů

Vlivy klimatických změn

Mimořádné události způsobené přírodními vlivy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje mimořádné přírodní události, jejich dopady a ochranu před nimi

Příčiny vzniku mimořádných přírodních událostí v ČR i ve světě

Nejčastější mimořádné přírodní události v ČR a ochrana před nimi

Biologická olympiáda

Kategorie 8. - 9. ročník Školní kolo, okresní kolo a krajské kolo biologické olympiády pro zájemce. Adresa: www.biologickaolympiada.cz Školní kolo - poznávačka a test Okresní kolo - vstupní úkol, laboratorní úkol a teorie Krajské kolo - laboratorní úkol a teorie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Ovlivňuje postup výuky a učení tak, aby pro něj byly přínosné, aktivně žádá objasnění problému, zajímá se o alternativní zdroje informací.
  • 9. Vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v dalším studiu i v bůžném životě.
  • 9. Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci nejvhodnější. Pro své učení si samostatně zvolí cíle podle vlastních priorit (např. budoucí studium), přijme zodpovědnost za svou volbu.
Kompetence komunikativní
  • 9. Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt; svou mimikou dává najevo vstřícnost; verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého (přitakává).
Kompetence sociální a personální
  • 9. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci, umí najít své chyby, poučit se z nich a posiluje své silné stránky.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
Kompetence pracovní
  • 9. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol (podle zadání a předem stanovených kritérií); sám nebo ve spolupráci se spolužáky zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.

    Žák sám vyhodnotí svůj plakát, který vytvořil, podle kritérií, ve kterých je přesně popsáno, jaké kvality má plakát a) nejlepší, b) přijatelný, c) nepřijatelný. Na základě vlastního hodnocení dle kritérií zjistí také to, co by mohl konkrétně udělat pro to, aby jeho plakát naplňoval kritéria pro nejlepší plakát.