Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Učební osnovy
8. ročník
Výchova k občanství
Vnitřní svět člověka
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
rozdíly v prožívání, vnímání a myšlení lidí, stereotypy temperament, charakter, vlastnosti a schopnosti |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Komunikační a slohová výchova Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Anglický jazyk 8. ročník Životní zkušenosti Hudební výchova 8. ročník Poslechové činnosti Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Tělesná výchova 8. ročník Zdraví a hygiena |
Výtvarná výchova 8. ročník Svět fantazie Anglický jazyk 8. ročník Moje budoucnost |
Osobní rozvoj
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
životní perspektiva, volba povolání, vůle, motivace sebevědomí, seberozvoj, psychohygiena asertivita, svědomí, náročné životní situace
|
||||||||||
Metody | Postupy | Formy práce | |||||||||
exkurze návštěva Úřadu práce V ČK |
Právní základy státu
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
znaky státu, typy státu, totalita a demokracie prvky demokracie volby a politický pluralismus, komunální volby složky státní moci, Ústava ČR |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
Český jazyk a literatura 8. ročník Jazyková výchova Český jazyk a literatura 8. ročník Literární výchova Dějepis 8. ročník Osvícenství a Velká francouzská revoluce |
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
- 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
- 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
- 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
Kompetence k řešení problémů
- 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
Kompetence komunikativní
- 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
Kompetence sociální a personální
- 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
- 5. Vytváří si pozitivní představu o sobě samém, volí úkol, který dokáže splnit.
- 9. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v v čem je slabší) a vydrží usilovat o jejich dosažení.
- 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
- 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
- 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence pracovní
- 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
- 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.
Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.
- 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.
Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.