ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství


Hana Kozáková, 1  týdně, P
Vnitřní svět člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • definuje pojem osobnost
  • zná složky osobnosti

rozdíly v prožívání, vnímání a myšlení lidí, stereotypy

temperament, charakter, vlastnosti a schopnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Anglický jazyk

8. ročník

Životní zkušenosti

Hudební výchova

8. ročník

Poslechové činnosti

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Tělesná výchova

8. ročník

Zdraví a hygiena

Výtvarná výchova

8. ročník

Svět fantazie

Anglický jazyk

8. ročník

Moje budoucnost

Osobní rozvoj
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • uvědomuje si význam sebepoznání a vlastní jedinečnosti
  • kriticky hodnotí své silné a slabé stránky
  • učí se korigovat své chování

životní perspektiva, volba povolání, vůle, motivace

sebevědomí, seberozvoj, psychohygiena

asertivita, svědomí, náročné životní situace

 

MetodyPostupyFormy práce

exkurze

návštěva Úřadu práce V ČK

Právní základy státu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje mezi základními formami státních zřízení a režimů
  • uvádí výhody demokracie a hlavní zásady pro její fungování
  • uvědomuje si význam voleb a uvádí příklady jejich vlivu na každodenní život
  • má základní přehled o fungování státních složek a systému ČR

znaky státu, typy státu, totalita a demokracie

prvky demokracie

volby a politický pluralismus, komunální volby

složky státní moci, Ústava ČR

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

8. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Dějepis

8. ročník

Osvícenství a Velká francouzská revoluce

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 9. Podle svých zkušeností volí nejefektivnější metody a způsoby učení a vědomě je používá.
  • 9. Vytváří optimální podmínky pro vlastní učení, pozná, kdy je vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat, dodržuje psychohygienu učení.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
Kompetence komunikativní
  • 9. Rozpozná téma a cíl diskuse, odliší nápady a otázky, které k jádru věci nepatří, sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje, argumenty.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
  • 5. Vytváří si pozitivní představu o sobě samém, volí úkol, který dokáže splnit.
  • 9. Stanovuje si cíle pro sebezlepšení (snaží se dál rozvinout v tom, v čem je silný, i zlepšit se v tom, v v čem je slabší) a vydrží usilovat o jejich dosažení.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.
  • 9. Vědomě ovládá své emoce, nevyvolává konflikty, umí předvídat možné situace, domýšlet důsledky chování a zodpovědně jednat, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty a mohl být hrdý na svou školu.
  • 9. Je sebekritický a pěstuje zdravé sebevědomí, přijme kritiku, ustoupí ze svých stanovisek a přijme kompromis.
Kompetence pracovní
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 9. Reálně odhadne své možnosti a vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konání by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet.

    Sestaví erb vlastních úspěchů, očekávání, možností; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinové práci zvolí úkol podle svých schopností…). Zpracuje vlastní charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodné osoby konkrétním činnostem.

  • 9. Získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a dokáže je vyhodnotit vzhledem ke svým předpokladům a možnostem.

    Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydlení, rodina, zaměstnání,…), potom zjišťuje, co musí učinit pro zvolený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepíše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům.