ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Dějepis


Ivo Černý, 2  týdně, P
Křesťanství a středověká Evropa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - umí použít mapu při vysvětlování období stěhování národů a rozdělení Slovanů
  • - objasní podstatu feudalismu a vysvětlí postavení jednotlivých společenských skupin
  • - popíše život jednotlivých vrstev společnosti v daném období

Stěhování národů, vznik prvních států, feudalismus a rozdělení společnosti, úloha církve

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

7. ročník

Rozdíly mezi lidmi

Výchova k občanství

7. ročník

Lidská práva

Výchova k občanství

7. ročník

Média a společnost

Výchova k občanství

7. ročník

Lidská práva

Vznik a vývoj českého státu do konce 13.století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zhodnotí politický a kulturní význam Velké Moravy v souvislosti s jejími nejznámějšími osobnostmi
  • - dokáže vyjmenovat v chronologickém pořadí a spojit do souvislosti vybrané panovníky českého státu

nejznámější české pověsti, Velkomoravská říše, Přemyslovci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

7. ročník

Média a společnost

Výchova k občanství

7. ročník

Rozdíly mezi lidmi

Výchova k občanství

7. ročník

Lidská práva

Evropa v době rozvinutého středověku
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - zná hlavní znaky a památky kultury daného období

vývoj feudální společnosti, románská a gotická kultura, křížové výpravy a rytířství

Český stát ve 14.-16. století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše život jednotlivých vrstev společnosti v daném období
  • - dokáže vysvětlit přínos Karla IV. pro celkový vývoj našeho státu
  • - vysvětlí Husovy myšlenky a umí souvisle zhodnotit jeho boj za pravdu podle vlastního přesvědčení
  • - shromáždí poznatky o husitském programu a válkách a umí je srozumitelně vysvětlit

Lucemburkové, husitství, Jiří z Poděbrad

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

7. ročník

Média a společnost

Nové obzory 15.-16. století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - s pomocí mapy zhodnotí plavby nejvýznamějších mořeplavců a zhodnotí význam objevování nových území
  • - vysvětlí souvislost antického ideálu s myšlenkami renesance
  • - rozpozná znaky jednotlivých kulturních stylů dané epochy

Objevné plavby, kolonie, indiánské říše, humanismus a renesance

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

Český stát a velmoci v 17. a 18. století
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • - popíše život jednotlivých vrstev společnosti v daném období

Habsburkové, Třicetiletá válka, Jan Amos Komenský

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 9. Hledá silné a slabé stránky své práce, poučí se z nezdaru, přijímá rady ke zlepšení i kritiku.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Dodržuje zásady slušného a společenského chování, vhodně a taktně jedná přiměřeně situaci.
  • 5. Ovládá své emoce, naslouchat druhým, uznat své chyby a říci i nepříjemné věci slušně.