ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


Lucie Schinková, 4+1  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá znalostí jazyka v různých komunikačních situacích

Tvarosloví včetně neohebných slovních druhů

Skladba: věta jednoduchá - věty jednočlenné, dvojčlenné, větné ekvivalenty
               větné členy 
               souvětí podřadné - druhy vět vedlejších, interpunkce

Obohacování slovní zásoby, tvorba slov
Významy slov

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

7. ročník

Média a společnost

Výchova k občanství

7. ročník

Rozdíly mezi lidmi

Výchova k občanství

7. ročník

Lidská práva

Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • využívá poznatků o jazyce a stylu k vlastnímu tvořivému psaní
  • rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev
  • využívá základy studijního čtení a vytvoří poznámky z textu

Práce s odborným textem

Výpisek, výtah - hlavní myšlenky textu

Charakteristika

Životopis


 

Komentář

Zařazování DÍLEN PSANÍ

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • reprodukuje přečtený text a interpretuje jeho smysl
  • na základě znalostí lit. teorie tvoří vlastní literární text

Autorské pohádky

Eposy

Balady, romance

Životopis v beletrii

Literární chronologie (orientačně)

Výňatky z národní a světové literatury

Komentář

Mimočítanková četba + zápisy ve čtenářských denících, popř. čtenářských portfoliích
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výchova k občanství

7. ročník

Média a společnost

Výchova k občanství

7. ročník

Lidská práva

Dílna čtení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • formuluje dojmy ze své četby

Práce s vlastními knihami

Komentář

Vytváření čtenářského portfolia

Recitace

třídní kola v 6. a 7. roč. (v 8. a 9. roč. po domluvě)

OČJ

školní kolo v pro žáky 8. - 9. roč.

Próza a poezie

pro zájemce do 15 let odeslat do konce kalendářního roku

Soutěž v psaní dopisů

pro zájemce do 15 let odeslat do konce února

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 9. Aktivně vstupuje do výuky, hledá souvislosti mezi novými a již osvojenými poznatky a doplňuje si informace z dalších zdrojů.
  • 9. Aktivně využívá poznatky a dovednosti jednoho předmětu i v jiných předmětech, při studiu a v běžném životě.
  • 9. Využívá různé zdroje informací, porovnává je podle důležitosti a vypracuje zadaný úkol.
Kompetence občanské
  • 9. Aktivně pomáhá slovem i činem potřebným spolužákům i lidem mimo školu.
  • 9. Při rozhodování o společných záležitostech hledá přijatelná řešení pro všechny; při hlasování se snaží, aby se ostatní necítili ukřivděni.