Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222
Projekty
Absolventské práce
Cíl projektu:
Projekt je určen pro žáky devátého ročníku.
Žáci tvoří a následně obhajují práci na individuálně zvolené téma.
Žáci tak získávají první zkušenost s opravdu dlouhodobým úkolem, učí se systematicky pracovat, vyhledávat a zpracovávat informace, procvičovat si praktickou práci na PC. Také se učí novým schopnostem a dovednostem, mají možnost seberealizace a sebeprezentace.
Absolventské práce jsou pro žáky končící základní vzdělání příležitostí nalézt propojení jednotlivých poznatků a dovedností s vlastními možnostmi. Jsou příležitostí plánovat a zažít osobní úspěch, uvědomit si, že ho může dosáhnout každý. Žáci se tu učí respektovat dohodnutá pravidla a normy, využívat možností odborné rady či konzultace, dotahovat svou práci do konce a obhájit si ji.
Prostředky:
- hodiny jednotlivých předmětů (především Informatika, Psaní na klávesnici, Český jazyk)
- konzultace žáka s vybraným konzultantem (vedoucím práce)
- informační systém (MS TEAMS, třídní učitelé, nástěnka)
Prostředí:
- škola i domácí prostředí
Garanti projektu:
Mgr. Irena Petráňová, Mgr. Josef Lombart
Termín:
listopad – červen školního roku
Při tvorbě absolventské práce a její následné obhajobě žák prokazuje určitou úroveň těchto klíčových kompetencí:
1. kompetence k učení
- vyhledává, zpracovává a používá potřebné informace v literatuře i na internetu
- zpracovává, porovnává výsledky a posuzuje je
- pracuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislosti, propojuje poznatky z různých vzdělávacích oblastí
- plánuje, organizuje a vyhodnocuje své činnosti
2. kompetence k řešení problémů
- vyhledává a správně používá informace k řešení problému
- samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení
- vyjadřuje a obhajuje vlastní názor, uvědomí si zodpovědnost za svá rozhodnutí a za výsledky své práce
3. kompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje myšlenky a nápady v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- využívá různé typy textů, záznamy a obrazové materiály a rozumí jim
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie, umí je použít
4. kompetence sociální a personální
- účinně spolupracuje s vedoucím své práce a využívá jeho zkušenosti
- objevuje v sobě silné stránky a hodnoty, rozvíjí svoji osobnost
- oceňuje svoji vlastní práci
5. kompetence občanské
- je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu a chápe základní principy, na nichž spočívají společenské normy
- aktivně vypracovává absolventskou práci
6. kompetence pracovní
- plánuje jednotlivé úkoly a postupy
- správně užívá materiály, nástroje, techniku a vybavení
- dokončuje absolventskou práci v dohodnuté kvalitě a v daných termínech
- hodnotí úspěšnost dosažení cíle práce
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i přípravy na budoucnost