ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


Hana Jandourková, 7+2  týdně, P
Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozlišuje druhy hlásek, odůvodňuje a píše správně párové souhlásky na konci slova
  • porovnává slova souřadná, nadřazená, podřazená, slova opačného významu
  • rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk, pod vedením učitele užívá správné gramatické tvary slov
  • rozlišuje a sestavuje různé druhy vět podle postoje mluvčího
  • odůvodňuje pravopis tvrdých a měkkých slabik
  • dodržuje správné psaní skupin dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě mimo morfologický šev
  • rozlišuje obecná a vlastní jména

Význam slova - slova jednoznačná a mnohoznačná

Tvary slov

Psaní i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

Psaní dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě, ú/ů - mimo morfologický šev

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Komunikační výchova a sloh
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • čte plynule s porozuměním přiměřeně náročné texty
  • pracuje podle ústních i jednoduchých písemných pokynů, s pomocí učitele zodpovídá i klade otázky k textu
  • osvojuje si základní komunikační pravidla rozhovoru
  • srozumitelně vyslovuje a snaží se svou nesprávnou výslovnost sám opravovat
  • ve větě správně dýchá a přiměřeně intonuje
  • volí vhodné výrazové prostředky komunikace
  • vybírá vhodnou situaci ze svého života a sestaví podle ní krátký mluvený projev
  • zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
  • kontroluje vlastní písemný projev, dodržuje požadavky na čitelnost a úhlednost
  • s pomocí učitele napíše jednoduché sdělení
  • seřadí obrázky podle dějové posloupnosti, podle obrázkové osnovy vypráví jednoduchý příběh

Věcné čtení - porozumění pokynům zadání, orientace v přiměřeně náročném textu

Technika mluveného projevu

Technika psaní

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

2. ročník

Literární výchova

Praktické činnosti

2. ročník

příprava pokrmů

Praktické činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

2. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

2. ročník

Lidé kolem nás

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • přiměřené texty čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu
  • vnímavě naslouchá čtenému textu a vyjadřuje své pocity z textu
  • rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, pozná pohádku

Technika čtení

Poslech literárních textů

Základní literární pojmy - rozpočitadlo, hádanka, pohádka

Tvořivá práce s textem


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

1. ročník

Jazyková výchova

Český jazyk a literatura

1. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

1. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

2. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Praktické činnosti

2. ročník

práce s drobným materiálem

Prvouka

2. ročník

Člověk a jeho zdraví

Prvouka

2. ročník

Rozmanitost přírody

Prvouka

2. ročník

Lidé a čas

Prvouka

2. ročník

Místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

2. ročník

Komunikační výchova a sloh

Český jazyk a literatura

2. ročník

Jazyková výchova