ŠVP platný od šk. rok 2024–2025, v. 18.1
Základní škola Český Krumlov, Za Nádražím 222

Učební osnovy

5. ročník


Přírodověda


Miroslava Ziegelbauerová, 2  týdně, P
rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pojmenuje důležité horniny a nerosty, zná jejich využití, způsob získávání. Zná důležitost vody a vzduchu, zná rozdíl mezi počasím a podnebím, ví, co je atmosféra.Vysvětlí vznik půdy a její význam.
    Seznámí se s pojmem vesmír, Galaxie, sluneční soustava, chápe pojmy hvězda, souhvězdí planeta, Měsíc, zná názvy planet, chápe pojem gravitace, chápe rozdíl mezi pojmy počasí a podnebí.
  • Vysvětlí pojmy vesmír, planeta, hvězda, družice, gravitace, pohyby Země, střídání ročních období.
    Seznamuje se s pojmy bakterie, sinice, ví, že živé organismy třídíme do čtyř základních skupin, vysvětlí, jak probíhá fotosyntéza, zná základní rozdělení živočichů, umí charakterizovat jednotlivé skupiny, uvede příklady.
  • Zná podnebné pásy Země- nachází rozdíly mezi jednotlivými pásy, zná zástupce živočichů i rostlin, kteří se tam vyskytují.
    Ví, co jsou energetické suroviny a jakým způsobem je lidé využívají, chápe pojem neobnovitelné zdroje energie, zamýšlí se nad jinými možnostmi(solární panely, větrné elektrárny).
  • Chápe význam zdravého životního prstředí pro člověka. Zná důležitost slušného chování a spolupráce. Zvládá řešit konflikty, seznámí se s prevencí patologických jevů.

  • Vzduch
  • Voda
  • Nerosty a horniny
  • Půda
  • Gravitace
  • Teplo a světlo
  • Žijeme ve vesmíru
  • Měsíc
  • Slunce a sluneční soustava
  • Rozmanitost podmínek na Zemi
  • Podnébné pásy
  • Člověk ve společnosti
  • Soužití mezi lidmi
  • Člověk a informace
  • Zdraví a závislost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Vesmír

Výtvarná výchova

5. ročník

Svět, ve kterém žijeme

Výtvarná výchova

5. ročník

Příroda a její proměny

Praktické činnosti

5. ročník

pěstitelské činnosti

Praktické činnosti

5. ročník

práce s drobným materiálem

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Vlastivěda

5. ročník

místo, kde žijeme

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Zvířata

Anglický jazyk

5. ročník

Počasí

člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na jednoduchém pokusu vysvětlí pojem gravitace a vysvětlí jeho výsledky.
    Umí zařadit člověka do systému živých organismů, popíše společné znaky člověka s ostatními živočichy, popíše stavbu lidského těla, rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození.
  • Popisuje stavbu a funkce soustav lidského těla a jeho vztahy k přírodě.
    Seznamuje se s nebezpečím různých závislostí, předvede způsoby odmítání návykových látek, pohovoří o zdravém způsobu trávení volného času. Ovládá pravidla chodce i cyklisty, umí dopravní značky, odhadne dopravní situaci.
  • Zná pojem společenství lidí, ví, k čemu slouží rodina, umí si naplánovat svůj volný čas.
    Rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc, zná zásady první pomoci.
  • Zná pokyny případů obecného ohrožení, účelně uplatňuje tyto vědomosti v modelových situacích. Vysvětlí význam krizových center, linky důvěry.
    Seznamuje se s nebezpečím různých závislostí, předvede jednoduché způsoby odmítání návykových látek, zamýšlí se nad možným nebezpečím závislosti na automatech a počítačových hrách.
  • Posuzuje vliv návykových látek na zdraví člověka, předvede osvojené způsoby odmítání.
  • Vysvětlí pojem duševní hygiena, zdravý životní styl, uvádí způsoby prevence proti stresovým situacím.
  • Zná zásady první pomoci, zná důležitá telefonní čísla, umí poskytnout první pomoc přiměřeně svému věku.

  • Člověk a jeho zdraví
  • Období lidského života
  • Člověk ve společnosti
  • Šikana, týrání, sexuální zneužívání
  • Zdraví a závislost
  • Osobní bezpečí
  • Člověk a informace
  • Přivolání odborné pomoci

Komentář

 

V rámci prevence pořádáme na škole Den prevence za účasti městské policie, Střední zdravotní školy v ČK a hasičů.

V pátém ročníku absolvujeme dvouhodinový seminář na téma drogy - Černý kufřík. Probíhá zde i seminář kyberšikany.

Během čtvrté a páté třídy probíhají různé preventivní programy na téma ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ - NIŽ- Dobrodružství dospívání.

Canisterapie- program pro čtvrté ročníky. Třídnické hodiny.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Český jazyk a literatura

5. ročník

literární výchova

Anglický jazyk

5. ročník

Lidé

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Výtvarná výchova

5. ročník

Člověk

Praktické činnosti

5. ročník

příprava pokrmů

Tělesná výchova

5. ročník

bruslení

Tělesná výchova

5. ročník

gymnastika

Tělesná výchova

5. ročník

atletika

Tělesná výchova

5. ročník

sportovní hry

Matematika

5. ročník

Čísla a početní operace v oboru přirozených čísel

Český jazyk a literatura

5. ročník

komunikační a slohová výchova

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • 5. Pro učení vybírá a využívá vhodné způsoby, metody a strategie.
  • 5. Aktivně zasahuje do výuky a při nejasnosti požádá o vysvětlení.
  • 5. Uvádí věci do souvislostí, propojuje je do širších celků.
  • 5. Zhodnotí výsledky svého učení a posoudí vlastní pokrok.
  • 5. Vypracuje jednoduchý úkol s využitím nabídnutých informačních zdrojů.
Kompetence k řešení problémů
  • 5. Rozpozná problém a přemýšlí o něm.
  • 5. Vyhledává informace vhodné k řešení problému.
  • 5. Samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
  • 5. Snaží se o objektivní zhodnocení úspěšnosti řešení problému jako poučení pro další situace.
Kompetence komunikativní
  • 5. V různých zdrojích , které má k dispozici vyhledává informace a si ověřuje, zda jsou informace pravdivé.
  • 5. Svou myšlenku, svůj prožitek nebo příběh podává písemně s jasnou logikou.
  • 5. Naslouchá promluvám druhých lidí, zapojuje se do diskuze a obhajuje svůj názor.
Kompetence sociální a personální
  • 5. Toleruje rozdílnosti, respektuje druhé, vyjádří svůj názor.
Kompetence občanské
  • 5. Respektuje přesvědčení druhých lidí.
  • 5. Chápe základní zákony a společenské normy.
  • 5. Navrhuje smírné řešení konfliktní situace.
  • 5. Pod vedením dospělých promýšlí, jak pomáhat druhým lidem.
  • 5. Posuzuje za pomoci vyučujícího, zda má dost informací k tomu, aby mohl rozhodnout, jak úkol splnit.
  • 5. Nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy.
  • 5. Respektuje pravidla ochrany ŽP (třídí odpady, šetří el. energií, vodou,...).
  • 5. Podle svých schopností poskytne pomoc; řídí se radami a doporučeními dospělých v tom, jak předcházet rizikům.
  • 5. Upevňuje si kladný vztah k prostředí, ve kterém žije (region, kraj, vlast).
  • 5. Navštěvuje kulturní události v obci.
Kompetence pracovní
  • 5. Naplánuje s pomocí učitele postup vedoucí ke splnění úkolu a stanoví čas nutný ke splnění.
  • 5. Pro vlastní činnosti vybere z nabídky materiály a nástroje potřebné ke splnění úkolu a připraví je.
  • 5. Postupuje při práci podle jednoduchého návodu, pokud si neví rady, požádá o pomoc, přehledně zaznamená svůj pracovní postup, sleduje termín splnění.
  • 5. Rozpozná kvalitní práci a dobře splněný úkol, zhodnotí podle předem stanovených kritérií práci ostatních i vlastní práci.
  • 5. Poznává různé obory lidské činnosti; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam, uvědomuje si, jaké pracovní činnosti ho těší, jaké mu jdou dobře, lépe než jiné.
  • 5. Vhodným způsobem nabídne vlastní nápad, ocení nové nápady druhých.