Matematika, počítače, informační technologie

Ve školním roce 1987-88 byla otevřena první třída s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů. V následujících letech pak do naší školy dojížděla celá řada talentovaných žáků z blízkého i dalekého okolí. Podmínky pro kvalitní přípravu byly vytvářeny v rámci rozvrhu zřizováním volitelných i nepovinných předmětů a prací v zájmových útvarech zaměřených na přírodní vědy. Významná vždy byla účast v olympiádách a dalších soutěžích na úrovni okresu i výše.

V souvislosti s "matematickými" třídami je ve škole stálá pozornost věnována práci s výpočetní technikou a informačním technologiím vůbec. Pro rozvoj matematických schopností spojených s prací na počítačích je každoročně zřízen nepovinný předmět Informatika, ve kterém jsou položeny základy práce s výpočetní technikou a aplikacemi pro běžnou uživatelskou práci (MS Office, grafické programy, internet, ...), ale také základy algoritmizace v jazyce KAREL a základy programování v jazyce PASCAL. Do kontaktu s počítači a informačními technologiemi přicházejí v současné době postupně prakticky všichni žáci školy. K tomu už od března roku 1988 slouží na svou dobu vždy relativně dobře vybavená učebna.

 výkřik techniky - šedivé PMD-85 v akci  zobrazovací jednotka ?? - černobílý televizor !!
 zobrazovací jednotka ?? - černobílý televizor !!  zobrazovací jednotka ?? - černobílý televizor !!

Jak jsme začínali ... Poznají se zde dnešní mámy a tátové ?

Začínali jsme tehdy na počítačích PMD-85! Jako zobrazovací jednotky sloužily malé černobílé televizory. O propojení v síti nebo dokonce o internetu jsme si v té době nechávali zdát ... Přesto už tehdy se učebna stala tahákem pro řadu nadšenců.

Postupem času se i díky existenci matematických tříd a dobrým výsledkům dosavadní práce podařilo získat prostředky na náhradu péemdéček o třídu vyšší úrovní počítačů a to kompletní učebnou složenou z počítačů Consul 2717 nazývaných podle výrobce "Zbrojováček". Kromě pracovních stanic se objevil i "server" s jednotkou na dvě osmipalcové (!!!) diskety. Z jedné se do celé sítě natahoval operační systém CP/M, ze druhé se pak spouštěly programy. K sestavě patřila i mohutná tiskárna.

Časem nám i toto vybavení, které bylo jediné v celém okrese a jedno z mála v celém kraji, přestalo stačit. Postupně jsme učebnu vybavovali novější technikou, nejdříve to bylo několik počítačů s procesorem typu 286, pak přes 386, 486 až k nynějšímu stavu, kdy je většina učebny postavena na multimediálních počítačích s dostatečně silným procesorem, dostatečnou pamětí i dostatečně velkým harddiskem. Naši žáci i učitelé si to určitě zaslouží.

Co se týče internetu, prošli jsme si postupně všechny etapy připojení. Začínali jsme u vytáčeného připojení (dial-up 28,8 kbps) a sledovali jsme, kolik nás stojí jednotlivé telefonní impulsy. Později jsme přešli na pevný datový okruh pronajatý od Telecomu, kde už data letěla rychlostí 33,6 kbps. Když i to nám přestalo stačit, dohodli jsme se s providerem a zavedli jsme bezdrátové připojení s rychlostí 64 kbps, nejdříve s počítanými daty, dnes už ale delší dobu bez datového omezení.

V učebně výpočetní techniky se na šestnácti PC střídá během vyučování prakticky celá škola. Těžko lze přes celý den najít na chvíli učebnu prázdnou. Počítače používáme především pro výuku a procvičování v matematice, fyzice, češtině a v odpoledních hodinách je denně využita při výuce informatiky. Samozřejmě se zde procvičují i němčina s angličtinou a pokud jsou vhodné programy, i jiné předměty. A protože je třeba si občas i odpočinout, leckdy se hodí hodina suplování na nějaké zábavnější programy a jednoduché hry. V posledních letech zde stále častěji řada žáků využívá po chvilkách svůj volný čas i na práci s internetem. Ať už je to e-mail, chat nebo vyhledávání informací pro referáty, pro své zájmy nebo pro své budoucí studium.

Naši žáci své schopnosti předvedli i na širším fóru. Od března do června 2000 jsme se účastnili soutěže s internetovou kavárnou Pl@neta sídlící v Praze na Vinohradské ulici. Každé dva týdny jsme po internetu odpovídali na otázky a úkoly. Po každém kole bylo slosování a soutěžícím internautům ze 7.B se podařilo vyhrát multimediální encyklopedii Heuréka '99. Soutěže se účastnili také zástupci z 8.C a 9.B. Někteří byli v březnu pozváni na první dětskou konferenci o internetu. Protože jsme jako škola byli v celé soutěži aktivní, postoupili jsme mezi nejlepších deset škol z celé republiky do finálového kola. Po 24 úkolech a devadesáti minutách usilovné práce skončilo naše družstvo na skvělém druhém místě.

 pohled do nitra dění - perfektní atmosféra  společná fotografie s výhrami na dvorku u kavárny

soutěžní team 8.C - zleva Marek Dvorožňák, David Marek, Láďa Sirový a Honza Kříž

Už od roku 1998 máme na internetu své školní stránky v češtině, němčině i angličtině. Současně fungují na školní síti intranetové stránky, které využíváme k aktuálním informacím, výuce v různých předmětech i výběru dalšího studia pro žáky devátého ročníku. Na školním serveru mají umístěny své stránky také některé třídy a řada našich žáků.

Naší učebnu mohou ovšem občas využít i někteří další zájemci o vzdělání - například krumlovským seniorům se u nás moc líbilo a určitě z nich budou noví uživatelé internetu. Seznámili se zde ve dvou cyklech po šesti dopolednech se všemi možnostmi internetu od komunikace přes aktuální informace až po nakupování. Přestože na začátku seděli všichni u počítače poprvé v životě, zvládli vše s chutí a bravurou :-)). Také volejbalové kadetky z celé republiky, které u nás měly své soustředění, se u nás učily pracovat s e-mailem. Zatím jednou ročně, na konci školního roku za odměnu, k nám přijíždějí žáci ze Základní školy v Holubově. Dříve se jezdili seznámit s počítači, naposledy byl hlavním tématem především internet.

Všichni věříme, že je to dobrá investice do dalšího vzdělávání jak našich žáků, tak kolegů učitelů, z nichž stále větší a větší část se s internetem sžívá a učí se ho využívat ke své práci.