Prevencí proti drogám
21. února 2003
Černý seminář pořádaný pro 5. ročníky
Mnoho lidí (dětí i dospělých) má potíže při sdělování informací druhým lidem či s přijímáním informací od dalších lidí. Takzvané aktivní naslouchání je možné podporovat od dětství a posílit tak vazby, které rozvíjejí komunikační dovednosti. Komunikativnost souvisí s celkovým ovzduším ve třídách, bližšími vztahy dospělých s dětmi a nakonec i mezi dětmi navzájem. Komunikace je jedním z nejdůležitějších bodů pro nás na škole!
Struktura semináře:
První setkání - 1. vyučovací hodina
- Projev ZÁJEM - úvodní blok je orientovaný na hledání vhodného prostředí pro mé zájmy. Děti formou pantomimy poznávají tři živočichy (žába, čáp a plameňák) a hledají společné body
- žába: přečkání pro ni obtížného zimního období
- čáp: stěhování před zimou, tedy následná změna prostředí
- plameňák: život v sirných oblastech vulkanické činnosti
VOLBA VHODNÉHO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PRO PŘEŽITÍ!
Svou cestu ke svému prostředí můžeme ovlivňovat zejména my sami. Fáze reflexe jejich dosavadního žití - Zeměkoule, Evropa,střední Evropa, Česká republika, Jižní Čechy....atd.
- Jedna odpověď a dvě otázky
Kde já chci žít a být právě v tomto momentě? & V jakém prostředí žijí závislí lidé?
Práce na tabuli je omezená plochou, velikostí, rámečkem do kterého mohou zapisovat své nápady a úvahy, plány. Následná diskuse, tzv. forma debatování, nás uvádí do reálií každodenního dětského života. Uvědomění si, že závislý žije v mém okolí (např. v paneláku) a že závislým je třeba pomoci (léčebny) a svým způsobem přijít si na myšlenku podpory, ocenění jedince za snahu o odchod s rizikové skupiny. V diskusi se otevře často i otázka začlenění vyléčeného jedince do majoritní společnosti.
- Hledání DOBRA
V této fázi děti spolupracují na argumentech, které označují jejich schopnosti být v něčem dobří, výjimeční! Pocit vlastních vítězství si chce prožít každý z nás. Větší sebevědomí a posílení atmosféry týmového ducha sportovní školy ho jen utvrdí o správnosti prostředí ve kterém tráví svůj školní čas. Nedílnou součástí preventivních aktivit je kladení si reálných cílů, jejich naplňování při volno časových aktivitách (volejbal atd.)
- Černý kufřík
Závěrečný blok nás formou řízeného čtení citátu F.Kafky - "Moudří kráčejí vyrovnaným krokem a blázni kolem nich tančí dobové tance", uvádí do rozhodnutí v jaké skupině chci nebo můžu být já sám. Jestli ve skupině moudrých, nebo snadno manipulovatelný blázen! Po reflexi odpovědí dětí, kufřík s drogami, který během semináře mění pozici ve třídě, odmítám otevřít a ukázat! Nastupuje fáze přesvědčování a dětská spontánní zvědavost vyplouvá na povrch. "Ukažte nám drogy, ať víme čemu se máme vyvarovat". Zde je volný prostor na budoucí slib: "Dobře, Já vám ukážu drogy, ale vy si ve svých hlavičkách srovnejte, jak se zachováte až se setkáte s drogou na ulici. Vzít nebo odmítnout?". Vytvoření společné dohody stvrdí všichni kývnutím hlavy. Poslední krátké zodpovězení dětských nejasností nad praktickou ukázkou "černých" drog.
Druhé setkání - 1. vyučovací hodina
Je vedeno formou osobnostní a prožitkovou (hra regulovčík, počítadla a dealer), kde si děti ověří, jak důležité je rozhodnutí a následná zodpovědnost, které z rozhodnutí plynou! Manipulace je také jednou z forem. Ať už slovní, mimoslovní, vědomé a nevědomé manipulativní chování v konečném důsledku vedou k omezení vlastní svobody. Jde o jednu z nepříjemných a nebezpečných strategií v oblasti mezilidské komunikace. Narušuje čistotu vztahů, jejich otevřenost a pravdivost. Lidé nabízející drogy používají velmi často manipulativní výroky. Neumíme li se bránit, roste jejich sebevědomí i riziko, že bude dítě jednat podle jejich diktátu.
- Skryté poselství
V úvodu je důležité si vysvětlit význam slov - skryté (tajné, nevyjádřené, neřečené...), poselství (zpráva, řeč, kouř, signál, mimika v rozhovoru...). Konkrétní příklad reflexe řečeného: "Co uděláte, když někoho nechtěně kopnete při fotbale?" Přirozená forma chování přináší řadu skrytých poselství, v našem příkladě OMLUVU!
- Regulovčík
Děti procházejí "uličkou důvěry" k jedinci, který má dva rukávce. Jeden z nich na pravé ruce s nápisem "otevřený" a druhý na levé "uzavřený". "R"egulovčík zvednutím ruky ukazuje, reguluje, směr pro jedince, který jde proti němu. Důležitý je oční kontakt - vyjádření důležitosti svého poslání, rozhodnutí. Přirozeně se děti rozdělí do dvou skupin. Následuje debata: nejdříve otázka pro "R" - Jak se jemu rozhodovalo?, pak debata ostatních - Co si o jeho rozhodnutích myslí? Vše několikrát zopakovat.
Poznámka: Vyučující se hry neúčastní záměrně - vysvětlení - vyučující se denodenně rozhoduje! VYDÁVÁ SKRYTÁ POSELSTVÍ!
- Počítadla + dealování
Vybereme dva zástupce z níž jeden počítá "T"vrdé drogy a druhý "M"ěkké. Třetí človíček u tabule stojí a čte z archu drogy a zařazuje je do kategorií T a M. Vyučující drogy čte a na jedince tlačí, manipuluje svým chováním do rozhodnutí - Dělej! Rychle! Honem! Tak co, ty to nevíš?! Takovýmto způsobem modelujeme situaci u třech dětí. Na konci vždy položím otázku: "A jakou drogu by sis vybral Ty?".
Vyhodnocení této aktivity provádíme formou diskuse ve které často dojdeme k odlišným stavům na počítadlech. Toto nám potvrzuje, že důležitost informací při rozhodování, jestli brát nebo nebrat drogu, nehraje až zas tak důležitou roli. Na konečnou otázku existuje nenapsaná odpověď, není na archu, musím ji mít v sobě: Žádnou drogu bych si nevzal!!! Blok zakončujeme popisem mého manipulativního chování - klasický dealer!
- Dotazy
Přítomnost černého kufříku opět evokuje spoustu nezodpovězených otázek, už konkrétnějšího rázu!Poznámka.
"K" centrum v Kostelní ulici
Pedagogicko psychologická poradna na Špičáku 114
školní metodik prevence - vypsané konzultační hodiny, schránka důvěry apod.ZPĚTNÁ VAZBA, 5.ročník
Je to velmi poučné! Už vím, že se drogy dělí na měkké a tvrdé. A lidé, kteří ty drogy užívají, tak musí krást, protože jeden gram heroinu - drogy stojí zhruba 1000Kč. A že lidé, kteří kradou, tak se jim nedá věřit. A proto je dobré i když nás bude tlačit, abychom si ji vzali, tak si ji nebrat.
Lukáš HončíkMoc se mi to líbilo a bylo to poučný.
1. Kolik korun zaplatí za rok za drogy ?Jsem ráda že jste přišel a řekl jste nám o tom
drogy neberu a snad brát nebudu. Znala jsem jen kokain, pervitin a marihuanu a teď znam celou škálu . 1. Máte drogy v kufříku od opravdových dealérů?
2. Víte, že kdyby škola zbankrotovala, tak prodá drogy a je nejbohatší škola v Jihočeském kraji? Znáte někoho, kdo bere tvrdou drogu? Já jo, Tereza Pergnerová, Martin Kocián z Lunetiku. Pak už asi nikoho, tak na shledanou a zase někdy nás přiďte poučit, hlavně při češtině.Jsem ráda, že nám o tom povídáte, moc jsem o drogach nevěděla , ale teď už něco vím. Většinu drog neznám . Ani jsem nevěděla co stojí, ale brát je nebudu, zajímá mě to!
Poučil jste nás že nemáme brát drogy, že kdyby jsme je vzali, tak můžem zemřít, tak děkujeme že jsme o tom slyšeli.
Veronika TraplováMáme drogám odpovědět, že Ne! Bylo to moc hezké a líbilo se mi to, bylo to poučné, aby jsme ty drogy nebrali. Jsou hodně drahý a nechci si zničit život .
Kolik stojí 1 g extáze? Bylo to dobré, něco jsem se poučila.
Pane učiteli, byl jste vynikající. Vysvětlil jste nám, aby jsme řekli drogám ne!!! Také děkuji, že jste nám vysvětlil, že to nemáme tu drogu používat, aby jsme neumřeli. Je to lepší být na sluníčku a na čerstvém vzduchu, než ty ošklivé drogy. Děkujeme Vám za všechno z pozdravem Evžen ...
Moc se mi to líbilo . Bylo to velmi poučné, protože kdyby na mě tlačil nějaký drogový dealer, tak bych si určitě nějakou tu drogu vzal ...
anonym.Jsem ráda, že jste nám to všechno říkal. Protože, alespoň vím, jak jsou na tom všichni lidi na světě, kteří berou drogy. A nechtěla bych to vyzkoušet. Tak, že jsem ráda, že jsem se o tom poučila. Chtěla bych, aby už lidi drogy neebrali.
Martina KelemanováPane učiteli, moc se mi to líbilo. Bylo to velmi poučné a moc jsem se toho dozvěděla nového. Nějaké drogy jsem ani neznala a teď všechno vím ... Děkuji
Já jsem se dozvěděl, že drogy berou jen lidé, kteří už nestojí o krásný život. Pro mě to znamená, že jsem se naučil něco víc! Bylo to poučné pro mě i kamarády. Jsem ráda, že jste tu byl. Mám jednu otázku: Kolik lidí už na drogy umřelo?
Jsem moc ráda že jsem se dozvěděla něco o tom a taky se mi líbila dnešní diskuse o drogách. A taky jsem ráda, že vím jak droga vypadá. Je to dobrý poznatek.
DROGY NE !!!
Bylo to moc poučné a moc mě to zajímalo. Jsem strašně ráda, že jste tu byl pane učiteli.
Bylo to moc poučné, určitě jste všechny odradil, aby se stali závislými. Bylo to pěkné.
Bylo to poučné.. a jsem ráda, že jste tu byl a dozvědela jsem se spoustu nových informací o drogách a samotné závislosti. Kolik drog je v cigaretách???
Droga neni dobrá věc - je to HNUS...
Líbilo se mi, že to bylo zajímavé a poučné! Toho kdo by chtěl brát drogy, byste určitě odradil!
Existují drogy, které nikomu nemůžou ublížit a nikoho nemůžou zabít?
Líbilo se mi to, jsem rád, že jste nám to ukázal (černý kufřík) a povídal jste nám o drogách. Alespoň až půjdu po ulici, tak mně nikdo nedostane, aby mi prodal drogy!! Moc Vám děkuju!!!!
Drogám říkám Ne! Z dvou vyučovacích hodin jsem si zapamatoval, že drogy např. kokain, heroin, crack jsou pěkný neřád (svinstvo) a nebo že "Moudří lidé kráčejí vyrovnaným krokem a blázni kolem nich tančí dobové tance!" .... a také, že drogu nemusíme hledat, ONA si najde nás. Prostě hodně, co do života. Například drogový dealer na nás bude tlačit, mluvit rychle, šikanovat nás a proto jsem hned napsal, že drogám říkám NE! Drogoví dealeři nám lžou a nabízejí drogu, která je pro něj neškodná, ale také si neuvědomí, že pro některé je droga nebezpečná a může u nich následovat smrt! Líbilo se mi..!
Jsem rád, že jste tu byl, alespoň jsme se dozvěděli mnoho nového. Kolik by ten kufřík mohl stát? A jaká droga je nejslabší a jaká nejúčinější?
Stop drogám! Poučil jsem se, že nemám brát drogy. Vaše povídání se mi líbilo. Když se mě bude pokoušet dát drogy, řeknu jasné NE! Hodně jsem se od vás dozvěděl.
Jsem moc ráda, že vím, jak vypadá droga, protože kdyby mi jí někdo nabízel, tak abych si jí nebrala!
Mohl jsem vidět drogy, abych je mohl odmítnout! Dealer na mně může tlačit - fyzicky i psychicky! Jak se ale vůbec pozná v normálním životě člověk, který drogy užívá?