Jak se učí učitel . . .
17. dubna 2003
Děti si začaly užívat velikonočních prázdnin, koledy, pomlázky, ale pro nás to byla příležitost se sejít a společně si ujasnit některé zásadní otázky naší každodenní práce. Pod vedením psycholožek Šárky Mikové a Jiřiny Stang jsme se zabývali vztahy v našem učitelském kolektivu i v kolektivech třídních.
"Co jako učitelé děláme pro to, aby ve třídě byly dobré vztahy a pohodová atmosféra?"
To byla první otázka, na kterou jsme společně hledali odpověď.
Odpovědí se ukázalo několik :
- naslouchat dětem a jejich problémům
- být nápomocen při řešení problémů dětí
- udržovat si dobrou náladu a snažit se problémy řešit v klidu
- najít si pravidla pro komunikaci a spolupráci ve třídě
a společně vyžadovat jejich dodržováníDruhou nastolenou otázkou bylo
"Jak bychom se k sobě měli chovat, aby se nám spolu dobře žilo a učilo"
I tady se nabízí několik odpovědí :
- plnit si své pracovní povinnosti
- úsměv a dobrá nálada
- vzájemná tolerance a respekt
- být připraveni si poradit a pomoci navzájem
Samozřejmě taky přišla doba, kdy si žaludek žádal své . . .
Každá společnost potřebuje mít svá pravidla.
Jak se pravidla tvoří, co je předpokladem a co důsledkem, jaká kriteria musí splňovat, aby nebyla formální. To bylo tématem odpoledního bloku. Navzájem jsme se mohli seznámit se svými zkušenostmi s tvorbou a uplatňováním pravidel chování a spolupráce ve svých třídách.Foto a text: Mgr. Jan Kříž