Historiáda 2001
25.-27. dubna 2001
Už jsem se nemohla dočkat odpoledne, měla jsem radost, ale zároveň velký strach z toho, co si na nás tento rok připravili. V autobuse, kterým jsme měli dojet do Č.Budějovic, byla opravdu dobrá nálada. Na Budějovickém vlakovém nádraží jsme nastoupili do prvního vlaku, který se neobešel bez malého zpoždění. To nás pronásledovalo po všechny naše cesty vlaky. Při cestě do Prahy jsme si začali dělit protokoly z minulých soutěží a bylo jich opravdu hodně. Paní učitelka si nás všechny pro jistotu ještě vyzkoušela, aby poznala, jak se nám učivo naskládalo do hlavy. Také zde nebyla nouze o smích.
Do Golčova Jeníkova jsme díky zpoždění vlaků dorazili až za tmy. Ubytováni jsme byli v tamější škole. Nikdo z nás se už nemohl dočkat rána, ti kteří na této soutěži byli poprvé, nemohli ani trošku vědět, co na ně čeká. Ráno jsme byli na úvodním programu, kde se zpívala tradiční píseň a hned nato následovaly první soutěže. Po těchto soutěžích měli učitelé svůj program a my jsme šli psát první část obávaného protokolu. Po protokolu byl oběd a po něm následoval výlet na zámek Kačina, kde pro nás byly připraveny další protokoly a soutěže. Po příjezdu jsme opět viděli naši paní učitelku. Následoval koncert barokní hudby a po něm ročníkové soutěže. Tento rok byly velmi těžké. Po večeři jsme všichni zalezli do spacáků a debatovali o chybách v protokolech.
Druhé ráno po snídani byla druhá část protokolu, ta se nám povedla lépe než včerejší část. Zbývaly poslední dvě soutěže, městská hra a chcete být historikem. Při městské hře jsme spíše typovali a většinou to vycházelo, při druhé jsme vypadli na 6.otázce . Oficiální vyhlášení výsledků jsme již nestihli, ale řekli nám, že jsme desátí. V tu dobu jsme byli připraveni na odjezd, rozloučili jsme se a kráčeli jsme k nádraží. Nebylo kam spěchat, vlak měl zpoždění. Cestou domů jsme prohlíželi naše protokoly a soutěžní listy.
Doufám, že příští rok této soutěže bude taky aspoň tak úspěšný jako tento.
Tereza Sluková, 7.B
Úvodní společné soutěže kterou historickou postavu
"herci" představují.
Prohlídka empírového zámku Kačina.
Železný pán a jeho nepřítel - husita.
Radek a Lucka si dělají poznámky o městě a Verunka s
Terezou se pak lopotí nad svými otázkami.
sv. Václav nás snad ochraňoval ...
na pomníku je nápis : "NEDEJ ZAHYNOUTI NÁM, NI BUDOUCÍM"
Chcete být historikem ?
Radek sní o 1. místě - hlavní postava Historiády,
pan učitel Bauer
... před odjezdem na nádraží v Golčově Jeníkově
...
ve vlaku jsme ještě probírali své protokoly
Naše škola nás vyslala na soutěž Historiáda v Golčově Jeníkově. Byli vybráni 4 žáci, každý z jednoho ročníku druhého stupně. Ve středu odpoledne 25.dubna jsme vyjeli směrem na Prahu. V Praze jsme měli chvíli volna, tak jsme ji využili na prohlídku staré Prahy. Do Golčova Jeníkova jsme dorazili po 21.hodině. Zjistili jsme, že se nás tam sešlo 20 družstev z různých částí republiky. Ve čtvrtek ráno jsme se s vervou pustili do dějepisného klání. Nejprve jsme měli z řeči postav v historických kostýmech poznat, o jaké historické osoby se jedná. Dali jsme hlavy dohromady a na většinu otázek jsme přišli. Další hra byla velmi napínavá a pro malé šesťáky docela drsná. Zástupcové každého družstva lítali po tělocvičně a ze země sbírali kartičku s pojmem, který se týkal vždy vyhlášených historických okruhů. Všichni se postupně vystřídali, proběhlo asi osm kol. Pak jsme měli zařadit oblečené postavy na obrázcích časově za sebou, podle dobové módy. Docela v dobré náladě jsme se odebrali do školy, kde jsme společně plnili úlohy soutěžního protokolu. Tady je jedna ukázka:
Čísla a dějiny: doplňte správnou číslici ke každé otázce.
- Kolik stříbrných dostal Jidáš za zradu ?
- Kolik znal středověk divů světa?
- Kolik apoštolů následovalo Krista?
- Kolik je kopa?
- A kolik je tucet?
- Jakou číslovku najdete v názvu slavného díla Antonia Vivaldiho?
- Kolik hladových let přišlo podle bible na Egypt?
- Jakou řadovou číslovku byste doplnili k názvu nacistické říše?
- Kolik let trvala Trojská válka ?
- Kolik dnů trvalo Napoleonovo panství po jeho útěku z Elby?
Odpovědi jsou následovné: 30, 7, 12, 60, 12, 4, 7, 3. , 10, 100
Odpoledne jsme jeli na zámek Kačina. V krásném empírovém zámku jsme vyplňovali otázky, které souvisely se zámeckou expozicí. Bylo v nich hodně obrázků, měli jsme poznat např. psí rasy, zámecké nádobí, k správné dámě přidat správné šaty, rozpoznat slavné značky porcelánu, poznat hudební nástroje či zvěř podle trofejí ... .
Pak jsme měli možnost si vyzkoušet různé zajímavé atrakce např.střílení z luku, vyšívání, poznávání koření.
Po návratu do G.Jeníkova hlavní
pořadatel pan uč.Mgr.Ivan Bauer k nám krátce promluvil v místním
kostele, který má tu zvláštnost, že jeho věž je oddělena
od lodi kostela a je v něm vystavená obrovská velrybí kost.
Pak jsme využili nádherné kostelní atmosféry k poslechu
barokní hudby.
Ve škole jsme byli rozděleni podle ročníků a další soutěž
probíhala po jednotlivcích. Devátý ročník měl za úkol se
naučit během 20 minut krátký proslov a pak ještě poznat
podle obrázků malířské styly 20.století. Bylo to pěkně těžké
a hodně jsme se přitom zapotili.
V pátek jsem museli zdolat poslední část soutěžního
protokolu.
Tady máte zase jednu malou ukázku, vhodnou i pro matematiky:
Otrok na trhu. Otrok Pallas byl vyslán na trh, aby zakoupil jídlo a pití pro svého pána Gaia Severia. Dostal: 4 denáry, 7 sestercií a 8 assů. Přitom víme, že římské mince se dělily takto: 1 denár= 4 sestercie = 16 assů.
Ceny zboží, které má Pallas přinést jsou následující:
1 hovězí kýta........................... 1 denár
10 chlebů................................ 1 as za každý bochník
6 kapust ............................... 1 as za každou
měch vína .............................. 2 denáry
soudek keltského piva ............ 3 sestercie
50 ústřic ................................ 5 sestercií
láhev olivového oleje ............ 1 sestercius
Spočítejte, kolik Pallas za nákup utratí a zda mu jeho hotovost stačí.Odpověď: 6 denárů a 2 sestercie, v obchodě zůstane dlužen
Myslíte si ,že už je to konec soutěže? Ale kdepak, to neznáte p.uč. Bauera. Ještě jsme byli rozděleni do dvojic. Půlka družstva šla do města a tam získávala informace od zdejší ředitelky školy. Druhá část družstev vyplňovala pomocí knih a dokumentů úlohy. Po hodině se dvě části družstev vždy vyměnily.
Moc zajímavá byla poslední hra : Chceš se stát historikem? Družstva seděla za stolky a pořadatel četl najednou všem otázky. Kdo věděl, přihlásil se a řekl tu odpověď jen jemu. Jinak se jelo stejně jako v televizní milionářské soutěži po 15 otázkách s 2 zastaveními. Také možnosti tří nápověd existovaly. Expert byl vždy učitel toho kterého družstva, diváci byli všichni soutěžící zároveň.
Tady je jedna sada otázek:
Lehounké:
tak co ? zvládli jste něco ? 1.b 2.c 3.c 4.c 5c
Střední:
druhá várka měla vypadat takto: 6 d 7. C 8. A 9d 10.a
Pekelné:
tady se asi uplatnili jen ti, co mají štěstíčko: 11.d 12.d 13.c 14.b 15 b
Naše družstvo mělo jinou sadu otázek a skončilo na sedmé otázce aniž by využilo nápověd.
Sepsala Lucie Muková, 9.c
A ještě názor benjamínka naší výpravy - Veroniky Harenčákové z 6.B :
Když jsem začali hrát první hru, zdálo se mi, že to budou bezvadný dva dny. A taky že ano ! Hry byly velmi nápadité a zámek Kačina velmi hezký. Proto, když jsme odjížděli, pocítila jsem smutek. Smutek proto, že tam byla zábava a také proto, že budu muset v pondělí zase do školy. Ale na druhou stranu jsem se těšila, že zase budu doma a uvidím Č.Krumlov. Hrozně se mi tam líbilo a zase bych tam jela.
Eva Zálohová