Výpočetní technika a informatika
20. června 2000
Výpočetní technika a informatika má na naší škole už dlouholetou tradici. Začínali jsme už před patnácti lety na počítačích PMD-85! Vzhledem k tomu, že máme třídy s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů, je pro nás práce s počítačem a s informacemi nezbytností. Už od roku 1998 máme na internetu své školní stránky v češtině, němčině i angličtině. Současně fungují na školní síti intranetové stránky, které využíváme k aktuálním informacím, výuce v různých předmětech i výběru dalšího studia pro žáky devátého ročníku.
V závěru tohoto školního roku jsme se rozhodli opět radikálně zlepšit technické podmínky a díky firmě Ipex s.r.o. jsme přešli z metalické pevné linky 33,6 kbps na bezdrátové mikrovlnné připojení 64 kbps. Všichni věříme, že je to dobrá investice do dalšího vzdělávání jak našich žáků, tak kolegů učitelů, z nichž stále větší a větší část se s internetem sžívá a učí se ho využívat ke své práci.
V učebně výpočetní techniky se na šestnácti (mimochodem zatím většinou téměř muzejních :-) ) PC střídá během vyučování prakticky celá škola. Těžko lze přes den najít na chvíli učebnu prázdnou. Počítače používáme především pro výuku a procvičování v matematice, fyzice, češtině a v odpoledních hodinách je denně využita při výuce informatiky. Samozřejmě se zde procvičují i němčina s angličtinou a pokud jsou vhodné programy, i jiné předměty. A protože je třeba si občas i odpočinout, leckdy se hodí hodina suplování na nějaké zábavnější programy a jednoduché hry. V posledních letech zde stále častěji řada žáků využívá po chvilkách svůj volný čas i na práci s internetem. Ať už je to e-mail, chat nebo vyhledávání informací pro referáty, pro své zájmy nebo pro své budoucí studium.
Naší učebnu mohou ovšem občas využít i někteří další zájemci o vzdělání - například krumlovským seniorům se u nás moc líbilo a určitě z nich budou noví uživatelé internetu. Seznámili se zde v šesti dopolednech se všemi možnostmi internetu od komunikace přes aktuální informace až po nakupování. Přestože na začátku seděli všichni u počítače poprvé v životě, zvládli vše s chutí a bravurou :-)). Také volejbalové kadetky z celé republiky, které u nás měly své soustředění, se u nás učily pracovat s e-mailem. Zatím jednou ročně, na konci školního roku za odměnu, k nám přijíždějí žáci ze Základní školy v Holubově. Dříve se jezdili seznámit s počítači, naposledy byl hlavním tématem především internet. Kromě toho jsme se už druhý rok zapojili do projektu Březen - Měsíc Internetu a akcí pořádaných v našem městě. Na naší škole jsme uspořádali Den otevřených dveří na internetu. Tentokrát k nám zavítali se svými učiteli žáci ze základní školy T.G.Masaryka a několik žáků ze základní školy ve Větřní.A jak to u nás chodí . . .
Češtinu a matematiku sem chodí trénovat naši žáci už od druhého ročníku, vhodná je práce s počítačem i pro děti s poruchami učení, které zde mohou se speciálními programy pracovat individuálně a každý svým tempem.Od pátého ročníku otevíráme pro zájemce nepovinné hodiny informatiky. Žáci, kteří po páté třídě pokračují v matematické třídě, se zde seznamují se základy algoritmizace a programování. Podle řadu let ověřeného systému získávají teoretické znalosti z oblasti počítačů (stavba a funkce počítače, paměti, periferií) i praktické dovednosti při práci s myší a klávesnicí. Základy algoritmizace a programování se učí pomocí jazyka KAREL, který je právě pro tuto věkovou skupinu jednoduchý a ideální. Naučí se analyzovat zadaný problém, algoritmizovat a optimalizovat činnost robota KARLA, přesně a jednoznačně formulovat příkazy, pomocí kopenogramů graficky dokumentovat řešení úlohy.
Tito žáci pokračují v šestém ročníku seznámením s operačním systémem Windows a s některými jednoduchými aplikacemi. V poslední době zařazujeme už do šestého ročníku základní informace o internetu a práci s prohlížečem, komunikaci pomocí e-mailu a chatu.
V sedmém ročníku začínáme programovat v jazyce Pascal. Tady už žáci začínají řešit konkrétní, především matematicky zaměřené úlohy. Navazují na systematické znalosti z jazyka KAREL a naučí se základy konkrétního programování. V příkazech, podmínkách, cyklech a další odborných termínech jsou jako doma. Mnozí jsou velmi šikovní a talentovaní. Ti mají většinou dobře vybavený počítač i doma a zabývají se programováním i ve svém volném čase. Individuálně pak v dalších letech přecházejí na profesionální prostředky programování, jako je třeba jazyk Delphi nebo C++. Základy z Pascalu se jim ale později hodí při programování v jakémkoli prostředí, ať už na internetu nebo v kacelářských aplikacích. Kromě jiného poznají žáci cenu duševní práce - tyto zkušenosti mají velký význam na povědomí žáků o autorském právu a o legálním užívání software.
V osmém a devátém ročníku se učí pracovat s uživatelskými programy. Pomocí výukového programu trénují psaní na klávesnici "pokud možno všemi deseti". Seznámí se s textovým editorem, jednoduchými základy typografie, naučí se vytvořit a upravit textový dokument, doplnit ho obrázky nebo grafy. Poznají možnosti a využití tabulkových kalkulátorů (spreadsheet) k řešení jednoduchých matematických úloh a některých praktických situací. Řada vyučovacích hodin je věnována práci na internetu, zpracování informací a komunikaci pomocí tohoto média. Seznámí se s vytvářením internetových stránek a mají možnost si internetových stránkách školy vytvořit vlastní prezentaci.
Pro ostatní žáky otevíráme v osmých třídách další nepovinný předmět z informatiky zaměřený jako uživatelský kurs. Našim cílem je, aby naprostá většina našich žáků měla možnost se uživatelsky seznámit s prací na počítači, aby se orientovali na klávesnici i v nainstalovaných programech. Chceme, aby byli schopni si napsat jednoduchý text, vytvořit obrázek, najít si informace na internetu a prakticky zvládnout komunikaci pomocí nových prostředků, jako je e-mail. Teoretické znalosti soustavně doplňují praktickými dovednostmi. Kromě jiného se seznamují i s legálním užíváním software a s informacemi o počítačových virech a ochraně proti nim.
Pro žáky od šestého do devátého ročníku otvíráme navíc další nepovinný předmět zaměřený na informatiku. Internetový seminář je už podle svého názvu zaměřen především na využívání internetu, komunikaci, prezentaci a další činnosti. Do těchto hodin chodí mladší i starší žáci současně, méně zkušení i protřelí internauti. Umožňuje to, aby si navzájem předávali zkušenosti a učili se všelijakým fíglům jeden od druhého. Tento vzájemný kontakt je velmi cenný a efektivní. Samozřejmostí je e-mailová schránka a elektronická komunikace. Absolvují základy jazyka HTML, mají možnost vytvářet své internetové stránky i e-ziny (elektronické magaziny). K tomu mohou v učebně využít skener, barevnou tiskárnu i diskový prostor na serveru.
Kromě všech výše uvedených akcí a možností jsou v učebně vyhrazeny některé hodiny (obvykle v podvečer) pro volný přístup na internet pro všechny žáky školy, kteří mají zájem nebo potřebu přijít. V tomto čase k nám velmi často přicházejí nejen na internet, ale i posedět a podívat se také naši bývalí žáci, dnes už studenti středních škol. Takto strávený internetový čas si pak žáci částečně hradí. Ostatní internetový čas využitý k výuce je hrazen z prostředků školy.
Mgr. Jan Kříž :-))