Píšeme písmem Comenia Script
Naše škola je už druhým rokem účastníkem pilotního projektu MŠMT
pro ověřování psacího písma Comenia Script (http://www.projektcomeniascript.cz/index.php?site=projekt).
Jsme jednou ze 33 škol v ČR, které se rozhodly vyzkoušet, co nového
může tento nový typ písma žákům přinést. Po dobu projektu jsme měli
a máme metodickou i materiální podporu ministerstva školství a
autorky vzoru písma, Radany Lencové. Průběh projektu je zaštítěn
děkankou Pedagogické fakulty UK v Praze Radkou Wildovou a
spolupracuje na něm široká škála odborníků. K užívání písma jsou
vytvořeny obsáhlé metodické materiály i písanky. Navíc máme
zakoupen počítačový font, což vyučujícímu umožňuje vytvářet vlastní
pracovní listy a další materiály přímo v tomto písmu.
Tento typ psacího písma má z našeho pedagogického pohledu několik
významných předností. Jeho prvotním cílem je zlepšit čitelnost
psaného projevu dětí. Pozitivní vliv lze snadno posoudit porovnáním
písanek v průběhu první i druhé třídy. Toto písmo používá
jednoduché tahy a je velmi podobné písmům, která děti kolem sebe
vidí v tiskovinách, v televizi i ve škole. Další nespornou výhodou
tohoto písma je jeho variabilita, žák má možnost v rámci svého
vývoje psaný projev dotvářet - sklonem, patkami, spojováním skupin
písmen - to vše při zachování základních tvarů písmen a dobré
čitelnosti. Pro žáky je významným pozitivním prvkem i to, že
diakritiku (háčky a čárky) píší přímo s daným písmenem a ne až na
konci slova, kdy už ti slabší ztratí kontext a nemají možnost si
takové písmeno zafixovat zrakem. Neméně významným přínosem je, že
žáci díky celkově snazšímu psaní lépe porozumí obsahu psanému
textu. Písmo Comenia Script přináší i další výhodu, kterou klasické
"kličkové" písmo neumožňovalo. Výuka směrových tahů některých
písmen je uzpůsobena žákovi podle toho, jestli je pravoruký nebo
levoruký. Obecně lze říci, že snazší je i pro žáky hendikepované,
tj. dyslektiky a dysgrafiky.
Objektivně lze doložit, že běžným kličkovým písmem, které bylo až
doposud nepsanou a nikde legislativně nezakotvenou normou, přestává
dnes většina žáků psát v průběhu 4. a 5. ročníku. Někteří žáci
dokonce už ve třetí třídě začínají ve svém rukopisu používat prvky
tiskového nebo hůlkového písma. Dělají tak vesměs proto, že chtějí
psát efektivněji a čitelněji. S rostoucím věkem se od kličkového
písma odkloní významná většina žáků základní školy a své poznámky
si v jednotlivých předmětech píší žáci téměř výhradně písmem
"tiskacím" nebo alespoň nějakou kombinovanou variantou, která
vyplynula z vývoje jejich rukopisu.
Za celou dobu projektu, tj. od září 2010 jsme získali řadu
zkušeností a ověřili jsme si některé předpoklady týkající se
možností některých žáků. Především jsme se díky paní učitelce Lence
Korčákové, která ve své třídě učí žáky současně klasické psací
písmo i písmo Comenia Script, přesvědčili o tom, že pro děti je
tento typ písma příjemný, baví je a hlavně ho zvládají s mnohem
menším vypětím, než písmo klasické. Navíc jsme si ověřili, že dětem
nedělá problém číst písmo druhé skupiny. Toto zjištění bylo
umožněno právě užíváním obou typů písma ve stejné třídě.
Přestože v červnu tento pilotní projekt končí, rozhodli jsme se, že
na naší škole budeme žákům prvních tříd nadále dávat možnost se
učit tento typ písma. Na základě získaných poznatků a zkušeností
budeme umožňovat rodičům, aby se před začátkem první třídy
rozhodli, které písmo se bude jejich prvňáček učit. Protože jsme si
ověřili, že je možné a dokonce snad vhodné psát oběma písmy v rámci
jedné třídy, budeme tuto variantu upřednostňovat ve všech nových
prvních třídách.
leden 2012
¨