Autor: 8.C, 22. 8. 2016, 19:28
V průběhu školního roku jsme se rozhodli uspořádat pro děti z
prvního stupně program, jehož hlavním cílem bylo ukázat, jak
zábavná může být fyzika, přírodověda a chemie. Podle svých
schopností a možností jsme se pečlivě připravovali. V pondělí 27.
června TO vypuklo a bylo to VELKÉ. Stejně jako naše nervozita a
očekávání. Každý z nás měl své úkoly a vůbec nebyly snadné.
Zaujmout asi 200 dětí 3. až 5. ročníku po dobu 4 vyučovacích hodin
tak, aby se nenudily a bylo to pro ně přínosné.
Ráno jsme se sešli již v 7 hodin, abychom vše připravili a doladili
detaily. Celý program byl rozdělen do 4 bloků. Na úvod jsme
naladili děti na vědecké téma divadelním představením. Po dobu 20
minut Jan Ámos Komenský s průvodcem navštěvovali významné vědce a
občas si odskočili do moderní chemické laboratoře, kde probíhaly
efektní chemické pokusy - výbuch sopky, výroba sloní zubní pasty,
přeměna vody ve víno a zase ve vodu, důkaz, jak cigarety škodí
plicím kuřáků. Scénky s vědci byly vtipné, zpestřené písničkami a
tanečkem.
Druhou hodinu se konal ve velké tělocvičně vědecký jarmark. Děti
mohly vidět vznášedlo, kelímkový telefon, indukční elektřinu,
periskop, zdroj napětí z citrónů, kreslení elektrickým proudem a
další. Kromě předvedení jsme se snažili vždy vysvětlit princip
pokusu. Třetí blok programu se odehrával již ve třídách a v učebně
chemie a biologie. Vyzkoušeli jsme si zde úlohu učitelů. Měli jsme
to ulehčené tím, že jsme byli tři na jednu třídu. Na děti čekaly
samostatné vědecké aktivity, které jsme jim předvedli a pak už jen
dohlíželi a radili.Čtvrťáci sestavovali elektrická zapojení ze
stavebnice Boffin, páťáci mikroskopovali a filtrovali...
Čtvrtá hodina už byla volnější. V jednotlivých třídách jsme rozdali
velký balící papír a malé papíry, na které děti kreslily a psaly,
co nového se dnes dozvěděly. Tím jsme ukončili projekt. Další
hodinu jsme se všichni z 8.C sešli v naší třídě a sdělovali si své
zážitky, dojmy, pročítali zpětné vazby dětí a užívali si pocit
dobře odvedené práce. Byl to náročný, ale vydařený den. Doufáme, že
se líbil těm, pro které jsme ho připravovali a že to bylo i poučné.
S jistotou ale můžu říct, že pro nás to mělo velký přínos.
Vyzkoušeli jsme si nové role: introverti se museli překonat a
zahrát si na extroverty, flegmatici se museli pečlivě připravit,
hyperaktivní zklidnit, individualisti spolupracovat. A kdo za to
všechno může? Naše třídní učitelka Irena Petráňová. Měla největší
díl práce a zodpovědnosti, a přesto se pořád usmívala a vtipkovala.
Kdybych měl klobouk, tak bych ho smekl.
Za třídu 8.C: Petr Pučil